17:43Tak for i dag

Fremtidsscenarie skabte helt nyt produkt fra Modulex

Fremtiden kommer ikke. Den skal man selv vælge. Det kan skiltevirksomheden Modulex A/S skrive under på. For et par år

siden gennemgik virksomheden en række strategiske fremtidsscenarier med Instituttet for Fremtidsforskning - og i dag er virksomheden markedsførende

med et nyt elektronisk vejvisningssystem.



Skiltevirksomheden, der har eksisteret siden 1974, har på 25 år vokset

sig til én af verdens største på området. Men fordi der ikke var nogen konkurrenter at spejle sig i og blive

inspireret af, faldt valget på Instituttet for Fremtidstidsforskning til at komme videre.



Tre store europæiske designfirmaer

havde give deres bud på, hvordan Modulex A/ S skulle komme videre. Nu havde virksomheden brug for værktøjer til

at vælge den rigtige vej.

De syv megatrends

Instituttet for Fremtidsforskning gennemgår altid de såkaldte

megatrends som f.eks økonomi, tid, teknologi, globalisering og individualisering. Og her konkluderede Modulex A/S hurtigt,

at der skulle satses på to trends.



Den teknologiske udvikling og om mennesket vil styres af sig selv eller af andre.



Herfra

opstår så fire fremtidsscenarier - og her skal virksomhederne så vælge.



- Vi fandt ud af, at vi ikke

skal være på forkant med teknologien. Vi skal bruge den teknologi, der er sikker og afprøvet. Simpelthen lægge

os på bagkant. Og så er det vigtigt, at vores kunder selv kan bestemme og styre. De skal ikke have en masse forvirrende

informationer, de selv skal sortere i, siger udviklingsdirektør i Modulex Hans Greve.



Og produktet Ariadne, der er et

elektronisk vejvisningssystem er ligefrem udviklet efter den inspiration virksomheden fik af Institutttet for Fremtidsforskning.



-

Før lavede vi mekaniske og permanente skilte til vores hovedmarkeder Europa og USA - nu laver vi webbaseret kommunikationssystemer

til hotel- og konferencecentre, retssale, kasinoer, hospitaler og snart også på universiteter. Ideen er, at folk skal

føle, at skiltene taler direkte til dem. At skiltene taler til dem og pile viser vejen til deres konference eller lignende,

siger Hans Greve.

Givet firmaet løft

Det at have udviklet sig til at lave mere komplicerede produkter giver udvidede

muligheder. Større muligheder. Virksomheden har fået en værdi, i stedet for bare at producere produkter.



-

Vi kan fastholde de gode folk, fordi vi udvikler nye og spændende ting. Det har virkelig givet firmaet et løft. Det er

jo lidt sjovere at fortælle sin borddame til en fest om vores elektroniske vejvisnings-system end de stationære skilte,

påpeger Hans Greve.



Det nye elektroniske vejvisningsystem har gjort, at hele virksomheden med 1.000 ansatte på verdensplan,

de 250 i Billund, har ændret fokus.



- Det har været en kæmpeopgave for sælgerne. Det er pokker til forskel

på at vise vej gennem farver, grafik og håndterligt aluminium og så at få kunderne til at føle sig

godt tilpas gennem netværk og servere. Det er jo en helt ny verden for sælgerne, at der kommer en edb-mand susende med

20 spørgsmål, siger Hans Greve og fortsætter:



- Sælgerne følte sig først noget på

hælene. Men nu har de vænnet sig til at afprøve informationssystemerne ude hos kunderne.



Hans Greve og resten

af ledelsen i Modulex A/S overvejer snart at få revideret og justeret fremtiden. Fremtiden som de selv skal vælge. For der

er mange muligheder og drømme om nye fantastiske produkter. Men virksomheden skal igen have værktøjer til at tage

de rigtige valg. Erica Skafdrup Hornemann er forskningsleder i Instituttet for Fremtidsforskning og bruger sin tid på at rådgive

virksomheder og organisationer. At give dem en forkantsposition. I stedet for at køre på bedste beskub, så får virksomhederne

en mere bevidst kurs.



- Vi skal tænke det utænkelige for virksomhederne. Se alternative billeder på fremtiden.

Vi skal arbejde ekstremt og så skal virksomhederne så bagefter udvælge, hvad de kan bruge til noget. For fremtiden

kommer ikke bare flyvende, man skal selv være med til at skabe den, siger Erica Skafdrup Hornemann og uddyber:



- Vi skal

give virksomhederne helikopterperspektiv, så de ser på sig selv udefra. Og så skal vi tage virksomheden med på

en rejse ud i fremtiden. Man kan sige, at vi skal forføre vores kunder, så de får fremtidsscenarierne ind under

huden. For ellers tager de det ikke alvorligt. Og det er hamrende alvorligt det her. For de finder ud af, hvor de vil hen - og hvad

de så skal gøre i morgen, i overmorgen og i næste kvartal.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen