Berlingske Business

Fremtidens Nykredit-ledere øver sig i en fiktiv bank: »De kommer tilbage med 1.000 watt i øjnene«

2
40 ledere fra Nykredit deltager i simulationstræning på organisationens lederakademi. Her bliver rustet til at tackle hverdagsproblematikker. Foto:

400 ledere i Nykredit har gennem de seneste måneder på skift været på kursus med simulationsbaseret ledertræning på programmet. Atlas Bank hedder den fiktive bank, som danner rammen om træningen. Her går timerne endnu hurtigere, og hverdagen er endnu mere hektisk. Men læringen er større end et traditionelt kursus, lyder det.

Det er mandag morgen i Atlas Bank, og knap 40 ledere er mødt ind i deres afdelinger. De småsnakker, indtil bankdirektøren byder velkommen.

Han peger på en tavle, hvorpå organisationens fire nye projekter står beskrevet. Det er blandt andet et nyt formuerådgivningssystem, der skal realiseres.

»Jeg vil have, at alle opgaverne er løst. Hvis ikke det sker, kommer banken ikke til the next level, og så kan jeg være bange for, at jeg falder. Og hvis jeg falder, falder jeg tungt. Og jeg begynder at gribe ud,« siger bankdirektøren.

Bankdirektøren begynder taktfast at trampe i jorden og klappe i hænderne, så det tilsammen udgør rytmen i Queens »We will rock you.« Han opildner lederne til at gøre det samme, og sekunder efter står de 40 ledere og klapper og tramper i takt.

»Vi er, vi er, Atlas,« synger de nu i kor.

Bankdirektøren fniser.

»Det er utroligt, hvad man kan få voksne mennesker til,« siger han.

18BUSKatrine-Rosenbaektest-.jpg

Fiktiv bank som træningsbane

Atlas Bank er ikke en almindelig bank. Den er fiktiv, og gennem de seneste måneder har i omegnen af 400 Nykredit-ledere arbejdet i den fiktive bank, der simulerer ledernes hverdags­problemstillinger.

Medarbejderne er fiktive personer på tablets, timerne forsvinder i få åndedrag, og opgaverne løses ved at give dem til virtuelle medarbejdere, som hele tiden kan måles på et motivations­barometer. Og for at opgaverne kommer helt i mål, skal de slå med terninger. For der hersker altid en vis grad af tilfældighed.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Artiklen fortsætter under billedet
5
Lederne skal løse tre typer af opgaver - driftsopgaver, tværgående opgaver og nedbrydning af barrierer mellem afdelingerne. Selv om det er et hektisk univers, de lærer i, er mange af udfordringerne de samme som i hverdagen. Foto : Anne Bæk

»Grundlæggende har vi hele tiden behov for at træne ledelse. Vi tror på, at en stor del af at drive Nykredit videre handler om ledelse. Og så må vi jo lave en træningsbane for det,« siger HR- og kommunikationsdirektør i Nykredit Trine Ahrenkiel og fortsætter:

»Vi er af den opfattelse, at man lærer meget under pres, men at man lærer endnu mere, når man er under pres og har det sjovt. Vi bygger en virtuel bank, hvor vi tester hverdagen på en anden måde, men vi transporterer jo opgaver fra hverdagen ind i banken. Vi vil gerne lære lederne, at man skal sætte klare mål op og følge op på dem. Men man skal også kunne sætte retning for arbejdet med adfærd i hverdagen,« siger hun.

Teori og rollespil

Kurset består delvist af teori og delvist af rolle­spillet i den fiktive bank. Gennem tre seancer har lederne udviklet sig i tre forskellige niveauer: individ, gruppe og organisation. For hvert niveau er sværhedsgraden steget, og skridtene er blevet hurtigere.

Både i hverdagen og i den fiktive bank skal de jonglere med drift, samarbejde og trivsel samtidig med, at de skal nå bankens målsætninger. Og det får tempoet til at stige.

Rammerne omkring Atlas Bank er skabt af virksomheden Lead Learning Games, som er et datterselskab til Lead – enter next level, der arbejder med ledelse og organisationsudvikling.

CBS-billede

Ifølge Claus Elmholdt, cand. psyc. med speciale i ledelses- og organisationspsykologi og faglig direktør i virksomheden, er denne type af ledertræning særligt effektiv, fordi den giver praktisk erfaring.

»Træningen får os ikke bare til at tænke anderledes. Den giver os erfaring med at bryde med vores rutiner og vaner og samtidig se effekten af vores adfærd. På den måde træner vi i at aflære dysfunktionelle rutiner og vaner og erstatte dem med nye og mere funktionelle,« siger Claus Elmholdt og fortsætter:

»Dér, hvor man lærer mest om ledelse, er i hverdagen. Men det er ikke altid, at hverdagen er den bedste læremester. Med simulatoren kan vi skabe et fortættet univers, hvor vi med det samme viser effekterne af god og dårlig ledelse. På fem minutter begynder effekterne at slå igennem,« siger han.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Artiklen fortsætter under billedet
6
Foto : Anne Bæk

»Lederne kommer tilbage med 1.000 watt i øjnene.«

Trine Ahrenkiel, HR- og kommunikationsdirektør i Nykredit
DEL CITAT

Effekt fra første dag

Det er flere måneder siden, at det første hold af ledere kom tilbage fra kurset. Trine Ahrenkiel mærkede effekten fra første dag.

»Lederne kommer tilbage med 1.000 watt i øjnene og med et fælles sprog og ambition for, hvordan de gerne vil lave ledelse. De er mere opmærksomme ledere, og nu skal vi selvfølgelig følge op på det. Tre dage gør det ikke alene. Tre dage starter en bevægelse, og den skal vi holde vedlige,« siger hun.

18BUSAnders-Zeidler1-150707.jpg

Tilbage i Atlas Bank nærmer seancen sig sin afslutning, og nu venter en feedbacksession for de deltagende. Selv om samtlige ledere kæmpede bravt, fuldførte de ikke alle opgaverne. Én blev simpelthen overset, og sådan noget smitter nemt af på hele organisationens præstation. Men det er der megen læring i, for så kan de for alvor se, hvad der sker, når der begås fejl i ledelseslaget. Der blev ikke tjent nok penge, og den slags har konsekvenser.

Bankdirektøren må gå.

Læs om en af deltagernes oplevelse nedenfor.

Artiklen fortsætter under billedet
Ledelse

Kom nu, Morten!« råber Dennis Salling Stokkebro.

Han og hans afdeling er tæt på målet, og den ene af hans kollegaer klikker febrilsk med en kuglepen. Flere løber gennem lokalet, andre råber, hujer og klapper. Stemningen spidser til, men de registrerer ikke tumulten omkring dem. For hvis målet skal nås, skal de koncentrere sig. Og ikke mindst samarbejde.

Det er ingen hemmelighed, at de seks afdelinger ikke når de fælles mål. De har ikke tjent nok, og de har ikke gennemført alle de tværgående projekter. Men motivationen hos de fiktive medarbejdere på deres tablets var høj, og barriererne mellem afdelingerne er blevet slået i stykker.

Dennis Salling Stokkebro arbejder som storkundechef i Nykredit. Med 12 garvede medarbejdere under sig og skemalagte samarbejder med andre af Nykredits afdelinger er der mange af scenarierne fra dagens simulations­træning, som trækker tråde til hans ofte tempofyldte hverdag.

25BUSPix-Arla-160045-360.jpg

»Jeg har aldrig prøvet et rollespil, der er så gennemført og så nemt kan relateres til hverdagen. Det her er naturligvis et ekstremt scenarie, for skal du bevise noget, bliver du nødt til at overdrive,« siger han og fortsætter:

»Vi løber rundt her, og det gør vi selvfølgelig ikke i hverdagen. Men det synliggør alle vores udfordringer. Vi skal prioritere, vi skal uddelegere til de rigtige medarbejdere, og vi skal nogle gange sørge for, at tempoet kommer ned. Det er ikke altid nemt at få det til at virke på tværs af organisationen,« siger han.

Han begyndte i ledergerningen i maj sidste år, og den simulationsbaserede ledertræning adskiller sig fra, hvad han hidtil har prøvet. Men han er sikker på, at han kan trække megen læring ud af de tre seancer i Atlas Bank, som han kan arbejde videre med i sin hverdag.

»Vi støder på situationer i hver­dagen, hvor vi har kommunikationsproblemer eller ikke har afstemt forventet mål med specifikke afdelinger, som vi på daglig basis arbejder sammen med. Nøglen til succes er at træde tilbage, reflektere og vurdere, om man er på den rigtige vej, eller om der skal justeres ind.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen