Berlingske Business

Fra storspiller til miniput

Fra storspiller til miniput - 1
Foto:

Vestas: Det danske vindeventyr og især Vestas fremhæves igen og igen som Danmarks helt store klima­succes. Men Vestas’ erfaringer viser, at et mangeårigt forspring langtfra er et trumfkort i en hyper-intens global konkurrence.

Ditlev Engels plan blev i 2005 formuleret i tre, konkrete mål:

1. En EBIT-mar­gin på 10-12 pro­cent.

2. En arbejdskapital på maksimalt 20 procent af omsætningen.

3. En markedsandel på 35 procent.

Det var i 2005. Her kun fire år senere er meget lykkedes for Ditlev Engel og Vestas, men ét af målene halter det gevaldigt med: Markedsandelen.

I den seneste rapport fra danske BTM Consult, der årligt tager temperaturen på vindmøllemarkedet, er markedsandelen faldet til 19,8 procent.

Egentlig er det ikke nyt, at Vestas taber markedsandele. Det er sket i et jævnt tempo siden 2005. Men Vestas’ noget mere pressede situation bør vække opmærksomhed i en tid, hvor danske politikere agiterer kraftigt for at skabe nye, grønne væksteventyr. For Vestas fremhæves som skoleeksemplet og er nærmest blevet synonymt med danske klima-ambitioner.

Historien om Engels regeringsperiode i Vestas er, som den pressede markedsandel viser, også historien om globaliseringens brutale hyperkonkurrence – en hyperkonkurrence, der kom bag på selv Ditlev Engel.

Alle forudsætningerne har nemlig ændret sig siden den 26. maj 2005, og verden er i dag en helt anden for vindmølle-industrien. Siden 2005 er kinesiske møllefabrikanter vokset frem i et eksplosivt tempo. Sydkoreanske industri-imperier som Samsung og Hyundai er tæt på at stjæle ordrer i USA. Selv i USA presses Vestas af den store aktør General Electric.

I dag siger Ditlev Engel:

“Vi har hele tiden haft den holdning, at konkurrencen ville blive stærkt intensiveret, og at markedet kommer til at ændre sig markant. Det er sket. Det havde været meget mere bekymrende, hvis jeg nu sagde til mig selv: Hvad sker der i Kina? Så var vi nok kommet for sent i gang. Vi har vurderet situationen relativt fornuftigt,” mener han.

Med Vestas som eksempel ser vi nærmere på den hyperkonkurrence, som præger vindmøllemarkedet og på brutal vis har reduceret Vestas fra storebror til lilleput. For ét er billedet i dag. Et andet er morgendagens.

Læs hele artiklen om Vestas' konkurrencesituation i Berlingske Nyhedsmagasin fredag 2. oktober.

Download fire lydklip med koncernchef Ditlev Engel. Han sætter bl.a. flere ord på konkurrencesituationen, forholdene på det amerikanske marked, havvindmøller og fremtiden for vindmølleindustrien.

I Itunes Music Store: www.business.dk/bnyitunes

I andre podcast-afspillere: www.business.dk/bnypodcast

Prøv Berlingske Nyhedsmagasin i 2 måneder eller læs Berlingske Nyhedsmagasin som e-magasin.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen