Berlingske Business

Forskellighed er en styrke

VIBEKEMUSEN!
Vibeke Skytte, Lederne

Ifølge en ny undersøgelse kniber det med diversiteten i danske ledergrupper i forhold til bl.a. nationalitet og køn. Der mangler mod til at gå nye veje, når stillinger skal besættes.

For et års tid siden faldt jeg over et interessant interview med Heidi Rottbøll Andersen, direktør i konsulent- firmaet Living Institute. Temaet var diversitet – eller mangel på samme – og Heidi Rottbøll Andersen fortalte blandt andet om en tysk virksomhed, hvor direktøren var begyndt konsekvent at invitere en ung, uerfaren kvindelig ansat med til vigtige salgsmøder. Når møderne var slut, spurgte direktøren kvinden ud om, hvad hun havde observeret, og hvordan hun tolkede det ene og det andet, som var blevet sagt i mødelokalet.

Enden blev som oftest, at virksomheden fik ordrerne i hus – ifølge Heidi Rottbøll Andersen blandt andet fordi direktøren havde erkendt sine egne begrænsninger i forhold til at aflæse ansigtsudtryk og stemninger, men vidste, at den unge kvinde havde netop de evner.

leder

»At ignorere intuition og følelsesmæssig intelligens koster mange penge. Den tyske direktør havde forstået, at tog han sin kvindelige ansatte med, vandt han typisk opgaverne. Opgaven er at finde en, der bidrager med det, man ikke selv kan. Det er også det, diversitet kan,« sagde Heidi Rottbøll Andersen i interviewet, der blev bragt i djøfbladet.

Måske kan vi lære meget af den tyske direktør? Jeg kom i hvert fald til at tænke på fortællingen om, hvordan man kan tænke diversitet ind i sin måde at arbejde på, da jeg læste en ny undersøgelse fra Lederne om netop diversitet. Af undersøgelsen, der er baseret på svar fra 7.009 ledere, fremgår, at der ifølge de adspurgte ledere mildest talt er plads til forbedringer, når det gælder danske virksom-heders evner til at sammensætte ledergrupper med det rette miks.

22BUSLars-Liebst.jpg

Lederne mener især, det kniber med diversiteten i ledergrupperne i forhold til nationalitet og kulturel baggrund. Her vurderer kun seks procent, at ledergrupperne i høj eller meget høj grad er tilstrækkeligt bredt sammensat. Også når det gælder køn og alder, bliver tommelfingeren vendt nedad. Kun 11 procent synes, at ledergrupperne er tilstrækkeligt bredt sammensat i forhold til køn, og andelen er på 15 procent i forhold til alder.

Bedst går det ifølge lederne med at sikre en differentieret uddannelsesbaggrund hos ledergruppernes medlemmer – her vokser andelen af ja-sigere til 34 procent.

Ofte, når vi gennem årene har diskuteret diversitet i dansk ledelse og dansk erhvervsliv, er det endt med udelukkende at handle om den skæve kønsfordeling, man især ser i toppen af virksomhedernes hierarkier. Det ér og skal fortsat være et vigtigt fokus-område at få flere kvinder ind i topledelse. Men undersøgelsen fra Lederne understreger, at diversitet og mangfoldighed også handler om andet og mere end slips kontra høje hæle. Diversitet er også et spørgsmål om uddannelse, alder, nationalitet og kulturel baggrund.

fqwe

I mange danske virksomheder er der nok stadig en tendens til at tænke sikkert og traditionelt, når vitale stillinger skal besættes – lidt som man kender det fra udtrykket »lige børn leger bedst«. Har man valget mellem en dansker og en udlænding, bliver danskeren ofte betragtet som det sikre valg. Står det endelige valg til en topchef-stilling mellem en mand og kvinde, ender loddet i mandens vægtskål. Og er der en ledig stol i en ledergruppe med en gennemsnits-alder på 55 år, ved jeg godt, om det er kandidaten på 30 eller 55 år, som har de bedste odds.

Der er en tendens til, at vi mangler nysgerrighed og mod til at gå nye veje i dansk ledelse – både når det gælder ansættelsen af nye ledere og nye medarbejdere. Vi skal kort sagt blive bedre til at erkende, at forskellighed er en styrke.

leder

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen