Berlingske Business

Forskel på juridiske og moralske forpligtelser

Businessman making decision in office
Foto:

Det vil ofte være en moralsk vurdering, der afgør, om man bør viderebringe oplysninger baseret på rygter.

Lederen Steen kom i sidste uges dilemma på business.dk i klemme, da hans lederkollega fra en anden afdeling talte over sig og fortalte, at tre nøglepersoner – ifølge rygter - er på vej videre for at stifte en konkurrerende virksomhed. Steen er i tvivl om, hvorvidt han er forpligtet til at varsle direktionen.

Businessman making decision in office

- Hvis man har konkret viden om, at nogen på ens arbejdsplads foretager sig noget ulovligt i relation til arbejdspladsen, er man forpligtet til at fortælle det. Men i det her tilfælde er Steens viden baseret på rygter, og de tre personer, som er på vej videre, foretager sig ikke nødvendigvis noget ulovligt, fortæller Malene Saaby, der er teamchef og advokat hos Lederne.

- Man må gerne forberede opstart af konkurrerende virksomhed, mens man fortsat er ansat, men man må ikke aktivt drive konkurrerende virksomhed, hvilket i praksis giver anledning til en del tvister, siger Malene Saaby.

Close up of business people at meeting

Dermed er der ikke umiddelbart noget til hinder for, at Steen holder tæt med sin viden. Men selv ville advokaten føle en moralsk forpligtelse til at orientere direktionen.

- I udgangspunktet er det sjældent hensigtsmæssigt at handle på baggrund af rygter, men personligt ville jeg nok føle mig moralsk forpligtet til at undersøge sagen nærmere og gøre mine overordnede opmærksomme på problemstillingen, siger Malene Saaby, der hælder til at pege på løsningsmulighed nummer 1.

- Jeg synes, at Steen skal fortælle sin kollega, at han føler sig moralsk forpligtet til at bringe oplysningerne videre, men at han vil holde kollegaens navn udenfor og ikke fortælle direktionen, hvor oplysningerne kommer fra, siger Malene Saaby.

Silhouette of happy family who playing on the beach at the sunse

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen