Berlingske Business

Formanden øger presset på direktøren

Formanden øger presset på direktøren - 4
Foto:

Bestyrelsen '09: Bestyrelserne tager mere magt fra de administrerende direktører. Det handler dog ikke så meget om magtkamp som om mindre tolerance over for resultater, der udebliver.

2. Steen Thomsen
“I forskningen findes der intet entydigt resultat om, at f.eks. en stærk bestyrelse er bedre end en stærk direktion. Dertil er forholdene alt for individuelle,” konstaterer CBS-professor Steen Thomsen, der er ekspert i god selskabsledelse.

Han mener, at magtbalancen i de senere år er rykket mod bestyrelsen og bestyrelsesformanden, mens den administrerende direktør har fået mindre indflydelse.

“Det er bestyrelsen, der ansætter ledelsen. I krisetider skal bestyrelsen i sagens natur rykke tættere på direktionen. I nogle tilfælde for at støtte op. I andre for at trække i nødbremsen. Det er bl.a. vigtigt, fordi bestyrelsen i en usikker situation skal markere sin handlekraft i forhold til aktionærerne og omverdenen,” siger han.

Professoren mener, at der ikke nødvendigvis er tale om en trend, når et bestyrelsesmedlem overtager posten som administrerende direktør. Det kan have sine fordele, at der er forståelse for bestyrelsens holdning, som tilfældet har været i ISS, hvor Jørgen Lindegaard afløste den autonome Eric Rylberg.

”Kapitalfonde er gearet på en anden måde som ejere. Det virker, som om bestyrelse og direktion i en virksomhed som ISS har et andet samspil end i børsnoterede virksomheder.”

Steen Thomsen vurderer, at den amerikanske model med sammenfald mellem ledelse og direktion er på retur.

“I de store toneangivende virksomheder er direktørernes andel af boardet i dag nede på 10-20 procent. Det kan dog ikke påvises akademisk, at sammenfald mellem direktør og bestyrelsesformand er en dårligere løsning end den klare adskillelse mellem den lovgivende og den udøvende magt,” siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen