Berlingske Business

Formanden blev presset ud af PFA

PFA-formand forlader posten efter 17 år
Overskrift
Svend Askær Foto:
PFA-formand forlader posten efter 17 år
Overskrift
PFA-formand forlader posten efter 17 år. Formand for bestyrelsen i landets største kommercielle pensionsselskab, PFA, trækker sig fra sin post. Bestyrelsesformanden i PFA, Svend Askær, trækker sig fra topposten. Foto:

Den egentlige årsag til Svend Askærs exit som formand for PFA er, at han og Lederne står i et "hårdt modsætningsforhold" til andre funktionærorganisationer i bestyrelsen. Det skriver han selv i en intern mail til hovedbestyrelsen for Lederne, som Berlingske Business er kommet i besiddelse af.

Han siger selv, at det er på grund af et generationsskifte, at han snart stopper som bestyrelsesformand for PFA Pension, men Berlingske Business kan nu afsløre, at han tydeligvis er blevet presset til at stoppe som formand for landets største pensionsselskab.

Svend Askær er til daglig både formand og direktør for Lederne. Berlingske Business er kommet i besiddelse af en intern en mail til hovedbestyrelsen i Lederne. Her skriver han følgende:

»Den væsentligste grund til at jeg trækker mig, i løbet af det næste års tid er, at Lederne kommer i et hårdt modsætningsforhold til en række af de andre funktionærorganisationer i bestyrelsen i PFA.«

Som beskrevet i dagens udgave af Business skal Svend Askær genvælges som bestyrelsesformand på PFAs generalforsamling d. 29. april. Det er for en fireårig periode, men Svend Askær har meddeler i mailen, at »jeg ikke længere er til rådighed som formand efter næste års generalforsamling.« Ifølge Berlingske Business oplysninger er det allerede fastlagt, at den erfarne bestyrelsesformand Jens Due Olsen, som nu skal vælges ind i PFA-bestyrelsen, overtager formandsposten, når Svend Askær trækker sig.

Via en mail i går meddelte Askær, at han trækker sig fordi der med Allan Polack som ny koncernchef er gennemført et generationsskifte i direktionen. Og nu er tiden kommet til at gennemføre et generationsskifte på formandsposten. Han understregede i den forbindelse, at beslutningen er hans egen:

»Min beslutning om at varsle min afgang som bestyrelsesformand i PFA er helt min egen. Jeg har siddet i PFA’s bestyrelse i 22 år og har været formand de seneste 16 år. Det er har været en helt fantastisk rejse at have fået lov til at være med på – ikke mindst sammen med de mange dygtige medarbejdere, der er i PFA,« lød det fra Svend Askær i mailen.

Det er således ikke helt i overenstemmelse med det, som han har meddelt sin egen hovedbestyrelse omkring sin afgang fra PFA.

Berlingske Business har kontaktet PFA for at få Askærs version af sagen. Han vil nu tage sagen op med PFA's bestyrelse:

”Der er tale om interne dokumenter sendt til Ledernes hovedbestyrelse, som beklageligvis er lækket. Men nu da de strategiske overvejelser er blevet kendt offentligheden, vil jeg naturligvis tage en drøftelse omkring dette i PFA’s bestyrelse,” skriver Svend Askær i en mail.

Det var bl.a. en hårdhændet behandling af tidligere PFA-topchef Henrik Heideby i en sag om brugen af hans søns reklamefirma Umwelt, som har gjort det svært at være Svend Askær i PFA-bestyrelsen, erfarer Berlingske Business.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen