Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Formål er for alvor en hot international ledelsestrend

peter
»Purpose driver engagement, og engagement driver performance. Derfor er lederens vigtigste opgave at forbinde den enkelte medarbejder med organisationens purpose,« siger områdedirektør Peter Leth fra Ledelse, Karriere og kompetence i Ingeniørforeningen IDA.

Meningsfulde organisationer har et formål – purpose – der rækker ud over virksomheden, og bidrager til samfundet. Lederens rolle er at forbinde den enkelte medarbejder med organisationens formål.

Der er længe blevet talt om det. At organisationer skal have et overordnet formål, som rækker ud over virksomheden. Det handler ikke bare om at tjene penge, men at jobbet skal give mening for ledere, medarbejdere, kunder og alle andre af virksomhedens interessenter. Lederen spiller derfor en afgørende rolle som forbindelsesled i den proces.

Nu har den netop afholdte store, årlige internationale ledelseskonference ’Academy of Management 2016’ i Anaheim i Californien, hvor forskere og ledelsesguruer fra hele verden er samlet, for alvor sat meningsfulde organisationer og formål – purpose – på dagsordenen.

»Purpose driver engagement, og engagement driver performance. Derfor er lederens vigtigste opgave at forbinde den enkelte medarbejder med organisationens purpose. Det har været gryende i en årrække, men nu er det virkelig blevet sat på dagsordenen og underbygget af endnu mere forskning,« siger områdedirektør Peter Leth fra Ledelse, Karriere og kompetence i Ingeniørforeningen IDA.

Billede

Sammen med chefudvikler i IDA Vibeke Ahlmann har han været på ’Academy of Management 2016’, for at sikre, at IDA er på forkant med førende og internationale tendenser indenfor ledelse, karriere og kompetenceudvikling. Her deltager over 10.000 fra mere end 88 lande, hvor der over fem dage er 2.100 sessioner.

Billig indisk AIDS-medicin

Blandt mange ledere, der havde indset, at livet var for kort til bare at tjene penge og arbejde solen sort, mødte Peter Leth og Vibeke Ahlmann den indiske CEO Subhanu Saxena fra virksomheden CIPLA med 25.000 ansatte. Da mange i 1980’erne og 1990’erne døde af AIDS i Afrika, fordi producenterne af AIDS-medicin ikke ville sænke priserne, besluttede CIPLA at producere til en pris, de syge havde råd til.

»Premierminister Indira Gandi var personlig ven af stifteren af CIPLA, og sammen havde de en mission om at formidle medicin til folket, som de havde råd til, så levestandarden kunne hæves. Så da der opstod AIDS-epidemi i 1980’erne, besluttede CIPLA i tråd med stifterens mission at sænke prisen og levere AIDS-medicin til kostpris,« fortæller Vibeke Ahlmann og fortsætter:

»Virksomheden blev selvfølgelig ikke populær hos konkurrenterne, men virkeligheden var jo, at langt flere overlevede AIDS. Så virksomheden tjente et højere formål. Purpose var, at alle skal have råd til medicin.«

Meningsfulde danske virksomheder

Næsten alle danskere kender Novo Nordisk purpose og deres payoff ’Changing diabetes’, men rigtig mange andre danske virksomheder har også et formål, der er større end at tjene penge.

Billede

En del af IDAs formål er at sikre, at IDA-medlemmerne til enhver tid er ansættelsesegnede og er på forkant og attraktive på både det lokale og globale arbejdsmarked.

»Vi vil i IDA sætte den teknologiske dagsorden og være medlemmernes stemme, og som mange andre virksomheder og organisationer arbejder vi meget mere bevidst med vores purpose i de fremtidige strategier. Det er vigtigt at skabe meningsfulde organisationer, hvor medlemmerne har lyst til at arbejde og gøre en forskel,« siger Peter Leth.

KPI’ere og meningsfuldhed

Peter Leth oplever, at mange har en holdning til, hvor de har lyst til og ikke har lyst til at arbejde. For eksempel er tobaksindustrien ikke et sted, alle vil arbejde. Netop fordi de ikke kan forholde sig til meningsfuldheden i den industri. Vi efterlader ikke vores følelser i cykelstativet.

»Læger uden grænser, Red Barnet, Røde Kors og Børnefonden får jo altid et stort antal ansøgere, når de slår en stilling op, fordi purpose her er så tydeligt. Vi hører også her i IDA, både fra virksomheder og kandidater, at de virksomheder, der arbejder med et højere formål er mere attraktive,« siger Peter Leth.

Billede

De fleste virksomheder har et purpose. Banken der skaber muligheder for kunderne, eller forsikringsselskabet der skaber tryghed.

»Forskning indenfor ledelse viser, at det gør en forskel i forhold til vores arbejdsglæde, performance og virksomhedens indtjening at have et tydeligt purpose. Det handler om at balancere den benhårde forretning med meningsfuldhed,« siger Peter Leth.

Balance mellem mening og stress

De virksomheder, der ikke tænker i meningsfuldhed, kommer bagerst i køen, når generation Z – som er født i løbet af 1990’erne og i starten af det nye årtusind – kommer ud på arbejdsmarkedet. Her bør man som leder spørge sig selv: Er du klar til at lede de digitale indfødte?

»Generation Z er bevidste i forhold til deres valg af virksomhed. De skal kunne identificere sig med virksomhedens purpose, ellers gider de ikke arbejde der,« siger Vibeke Ahlmann, der også påpeger, at der er en hårfin balance mellem at være tændt af den hellige ild i et meningsfyldt arbejde og så risikoen for stress.

»Hvis virksomhedens purpose er virkelig stærk, og lederne har formået at få organisationen forbundet til formålet, så kan det farlige være, at folk bliver for stressede, fordi de som værdidrevne videnmedarbejdere brænder så meget for det, de laver, at de ikke kan sige fra,« siger hun og suppleres af Peter Leth:

»Der er desværre altid en risiko for at brænde ud, når man som leder og medarbejder brænder for sit job og sin virksomhed. Det ses for eksempel i Læger uden grænser eller Røde Kors, hvor man ikke bare holder fri, når det er beviseligt, at der er flere, der overlever, når man arbejder. Det er jo hele deres identitet – og derfor er der en risiko for at brænde ud.«

Storebæltsbroen d. 10.12.2012

Derfor bliver ledelsesopgaven endnu vigtigere, når balancen mellem mening og trivsel og arbejdsmiljø skal findes, påpeger Peter Leth: Trivsel batter på bundlinjen.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen