Berlingske Business

Forbudt for ansatte at nævne finanskrisen

Direktør for skiltefirma vil have medarbejderne til at fortie finanskrisen. Blandt andet begynder han dagen med at klippe alle artikler om krisen ud af aviserne.

En direktør for et skiltefirma i Odder vil have den gode stemning tilbage og have medarbejderne til at parkere al snak om finanskrise uden for virksomhedens hoveddør. Nu skal medarbejderne se mere lyst på tilværelsen.

Blandt andet begynder han dagen med at klippe alle artikler om krisen ud af dagens aviser.

Artiklerne bliver lagt i en kasse, som medarbejderne kan få adgang til, når det er fyraften. Tiltaget er et af flere, der skal få medarbejderne til at tænke positivt og på sigt involvere sig mere i virksomhedens udvikling.

- Finanskrisen rammer os alle på det mentale plan forstået på den måde, at vi gennem medierne løbende bliver bombarderet med krisejournalistik. Det er også reelt nok. Men hvis det kan give en mat stemning i virksomheden, kan det få en selvforstærkende effekt, som vi gerne vil kæmpe imod. Derfor vil vi signalere, at vi tænker positivt, og ikke vil lade os påvirke, før krisen virkelig kommer til os. Vi ved godt, krisen er der, men vi vil ikke acceptere, at den kan dræbe os mentalt, alene fordi vi tænker defensivt, siger administrerende direktør Lars Nonbye fra Ole Nonbye A/S.

Virksomheden er den største skilteproducent i Skandinavien. En branche, der også er ramt krisen.

Nu kan medarbejderne selvfølgelig vælge at gå på internettet og besøge avisernes hjemmesider og alligevel opdage krise-historierne. Men han har også iværksat andre initiativer, som skal få humøret og kreativiteten hos medarbejderne på ret køl igen.

Han har blandt andet fået trykt selvklæbende mærkater med et glad budskab, som uddeles til kunderne. Han har oprettet en gruppe på Facebook, ”Nonbye - No til finanskrisen”, hvor interesserede kan støtte sagen. Et nye kodeks foreskriver, at virksomhedens medarbejdere ikke må begynde kundemøder med at tale om finanskrisen, og hvis nogen siger ordet ”krise”, så skal medarbejderne i stedet svare ”muligheder”.

Det er ikke første gang, at virksomhedens ledelse går til kamp mod krisestemning blandt medarbejderne. For seks år siden stod virksomheden i økonomiske på problemer til halsen på grund af skærpet konkurrence på markedet. Udover at fyre den daværende økonomidirektør gik ledelsen også dengang offensivt til værks overfor medarbejderne ved at skrue op for informationerne til medarbejderne. På møder og med ugentlige nyhedsbreve blev de informeret om den faretruende situation og udviklingen i Ole Nonbye A/S for at øge deres forståelse og tilfredshed midt i den svære tid.

Den nye ledelsesstil viste sig at virke og stemningen var således bedret, da vendepunktet for Ole Nonbye A/S indtraf i 2004.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen