Berlingske Business

Før du siger ja til lederjobbet

Harvard Management Update: Mulighederne for succes i det ny lederjob kan forbedres allerede før, du underskriver ansættelseskontrakten. Læs her, hvordan du sikrer dig et forspring i den ny lederrolle.

Antagelse nr. 1: Mit valg er enten ja eller nej
Forestil dig, at du er blevet bedt om at overveje at overtage en afdeling, der klarer sig dårligt, men som har stort potentiale. Du er interesseret, men på grund af nogle problemer i dit privatliv mener du ikke, at det kan lade sig gøre. Du må modvilligt takke nej.

Eller måske er du blevet bedt om at lede en arbejdsgruppe, der arbejder med performance management. Du er ikke vild med den pågældende opgave, men der er så få ledelsesmuligheder i din afdeling, at du føler dig tvunget til at sige ja.

Antagelsen om, at dine valgmuligheder er begrænsede til : “Ja, jeg accepterer,” eller “Nej, det vil jeg ikke”, afskærer dig for andre mulige svar: “Ja, men…” eller endnu bedre, “Ja, og…”.

Uanset hvor begrænset din beslutning lader til at være, er der adskillige ting, du kan forhandle om, så rollen bedre matcher, hvad du selv vil, og hvem du er. Men for at forstå disse muligheder er du nødt til at se dig selv som værende i en god forhandlingsposition. Hvordan gør du så det? Ved at indsamle solide oplysninger om din værdi og dine svage sider.

Strategi nr. 1: Forhandl om “tilpasningen”.

Du er blevet tilbudt en ledermulighed, fordi du tilfører værdi. Når du forhandler betingelserne for, at du kan acceptere tilbuddet, er det en forudsætning, at du forstår at formidle den værdi, du tilfører rollen. Den indsigt kan opnås ved at indhente solide oplysninger om, hvorfor netop du er blevet udpeget til stillingen. Det hjælper også, hvis du ved, hvilke mangler andre måske mener, du har i dine færdigheder eller på dit CV. Ud fra de oplysninger kan du så begynde at identificere de ændringer i jobbeskrivelsen, der skal til, for at den passer bedre til dine færdigheder, din erfaring og dine interesser.

Helen James, der er salgschef, blev tilbudt en forfremmelse, hun ikke mente, hun kunne sige nej til. På hendes niveau var der kun få af den slags muligheder. Men da hun havde små børn derhjemme, vidste hun også, at hun ikke kunne påtage sig den rejseaktivitet, som forfremmelsen ville betyde.

Ved at forhøre sig blandt sit netværk fandt Helen James ud af, at hendes overordnede mente, at hun var den rette til stillingen, fordi hun havde erfaring med global kanaldistribution. Med den viden i rygsækken kunne hun forhandle sig til en omlægning af afdelingen. To af de eksisterende assistenter skulle påtage sig nye ansvarsområder og bruge tid på de globale kunder. På hovedkontoret ville Helen James udvikle strategier og kun mødes med kunderne, når der var direkte brug for hendes ekspertise.

Ved at forhandle vilkårene for et tilbud, der tilsyneladende ikke kunne forhandles om, nåede Helen James frem til et alternativ, der fungerede for alle parter:
  • Kunderne fik direkte opmærksomhed.
  • Nøglemedarbejdere høstede vigtige erfaringer.
  • Virksomhedens kanaldistribution blev varetaget på kompetent vis.
  • Helen James’ privatliv blev ikke påvirket.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen