Berlingske Business

Find dine nye ansatte på bar

bar
Foto:

Fernisering, fredagsbar eller en tur på disco. Gå-ud-folket bruger de festlige lejligheder til networkning – og til at score det næste job, lyder det i trendstudie.

En tur i byen – på disco eller cocktailbar. En fredagsbar på byens fedeste cafe. Eller en fernisering med grafisk illustrationer, som samler branchens spidser. Det er her de såkaldte firstmovere (trendsættere, der gør alting før alle andre, red.) dyrker disciplinen networkning, spotter nye karrieremuligheder og måske endda scorer drømmejobbet.

Sådan lyder det fra trendforskningsbureauet firstmove, der løbende laver trendstudier blandt firstmoverne om blandt andet ønsker til job, uddannelse m.m.

- Når gå-ud-firstmoverne går til reception, fredagsbar, fernisering eller åbning af en af de nye konceptbarer, gør de det for at networke. 100 procent og målrettet.

- At gå i byen er ikke længere med udgangspunktet at få en kæp i øret eller score en kæreste. Nu handler det om at score et arbejde og i endnu højere grad at score en medarbejder, lyder det i trendstudiet.

Læs også på ErhvervsBladet.dk:

Lær kunsten at smalltalke

Sådan gør du et godt indtryk

Fandt chef på bar

Grunden skal findes i, at det er vanskeligt at trænge igennem med en ansøgning, hvad enten det er i forbindelse med et stillingsopslag eller en uopfordret af slagsen. Derfor bliver det ifølge direktør i firstmove Kirsten Poulsen mere vigtigt at være oppe på beatet i forhold til, hvor der opstår andre muligheder.

Det har firstmoveren Tine eksempelvis forsøgt – med succes.

- Kald det gerne stalkerinstinkt, jeg er ligeglad – deres chef skulle på en bar på Nørrebro – stod der på hans eventkalender. Dét skulle jeg »tilfældigvis« også, samme aften. I dag er han min chef, siger hun i trendstudiet.

Ifølge Kirsten Poulsen, direktør i firstmove, handler det i høj grad om, at gå-ud-timerne afspejler de værdier, som den enkelte person står for. Derfor kan der skabes gode rammer for at spotte netop de personer, der er match til virksomheden.

- Det kommer i høj grad til at handle om værdimatch. Vi bruger rigtig mange timer på jobbet, som derfor er en del af vores livsstil. Det skal signalere personlighed – vi lægger ikke vores livsstil fra os, fordi vi går på job. Og netop det match kan ofte være lettere at se under andre former end den klassiske jobsamtale, som i højere grad handler om kvalifikationer og uddannelsesbeviser, siger Kirsten Poulsen og tilføjer, at en livsstil eller personlig ofte lettere kommer til udtryk gennem fælles oplevelse eller rammer, der udtrykker personligheden.

Firstmoverne vælger nemlig de gå-ud-steder, hvor de føler sig hjemme. De udvælger stedets værdier nøje, og når de øvrige deltagere på koncept- eller nichebaren også gør det, er der som udgangspunkt tale om værdimæssigt match, der ligeså godt kan bruges til noget vigtigt, reelt og brugbart.

- Mere afslappet, oplagt og karrierefremmende bliver det ikke, lyder det i studiet.

Vælg værdi-steder

Derfor forventer Kirsten Poulsen da også, at niche- eller egentlige værdibarer de kommende år vil dukke op som et modspil til de eksisterende cafeer og barer – og ligesom som et modspil til de klassiske jobportaler og headhunters. Firstmoverne efterspørger generelt barer med koncepter af høj kvalitet. Det kunne være en bar, der drives helt CO2-neutralt, en cafe baseret udelukkende på biodynamiske produkter, en alkoholfri bar eller måske en vidensbar.

- De sociale medier giver god mulighed for at holde øje med, hvor de vigtige mennesker befinder sig i gå-ud-situationer. De virksomheder, der er gode til at signalere personlighed eksempelvis gennem deres blog eller på Facebook, kan potentielle jobsøgere hurtigt få et hint om, hvilke arrangementer de skal deltage ind for at møde de rette personer. Det kunne være den seje grafiske virksomhed, der skriver om en kommende fernisering, og så sørger den interesserede jobsøger om at være til stede og præsentere sig selv i levende rammer, siger Kirsten Poulsen.

Hun peger på, at det generelt handler om for virksomheder at være meget bevidste om, hvilken type mennesker, de gerne vil have ansat – og ikke alene om, hvilke kompetencer de søger. Netop de værdier, som de potentielle medarbejdere står for, kommer naturligt til udtryk i forhold til, hvilke oplevelser de søger uden for arbejdspladsens vægge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen