Berlingske Business
15:03Carlsberg stopper sponsorat af det engelske landshold

Find det rette match

Succes avler succes, hedder det sig. Javel, hvis forudsætningerne vel at mærke er i orden. Det er derfor ikke nok at finde

frem til den »bedste« sælger, for succes er et samspil af flere faktorer, hvis person og virksomhed skal passe sammen,

matche om man vil.



- Du kan sagtens være en kæmpe succes et sted, men ikke få succes det ny sted, hvor rammerne

er anderledes og jobindholdet et andet. Det er vigtigt, at en topleder ikke bare lader sig forblinde af en persons tidligere succes,

men får spurgt ind til forudsætningerne for de opnåede resultater, siger partner Steen Skovgaard.



Foran badmintonnettet

fandt han selv for snart 30 år siden frem til det rette match med Lene Køppen. Steen Skovgaard med de højspændte

nerver og det voldsomme temperament var næppe blevet verdensmester dengang i 1977, hvis ikke Lene Køppen havde været

i besiddelsen af en bundsolid ro.



I dag har Steen Skovgaard i dejlige omgivelser på Næsseslottet i Holte fundet det

rette match i konsulentvirksomheden »PeopleCapitalPartner« med partnerne Niels Prehn og John Wagner. De kommer alle tre

fra Mercuri Urval, men fik lyst til at gå egne stier, hvor man kombinerer rekruttering med andre HR-relaterede opgaver.



-

Hvis man som topleder har sin force i at være delegerende, nytter det jo ikke noget, hvis man ansætter en person, som

ganske vist har haft stor succes i alle sine tidligere jobs, men hvor årsagen til hans effektivitet skyldtes, at hans tidligere

chefer konstant var over ham. Hvis der ikke bliver spurgt ind til sådan noget, er matchet jo helt skævt fra start. Det er

her vi kan spille en rolle, siger Niels Prehn.



- For når det kommer til stykket... hvor mange chefer kan vurdere sig selv helt

ærligt? Er jeg den delegerende type? Har jeg det bedre med at være involveret i hele processen? I samtaler med en chef

kan vi være med til at rette fokus på, hvad det er for en type, han skal gå efter i ansættelsen, så

jobbeskrivelsen er den rette fra begyndelsen, siger Steen Skovgaard, der følger op med et eksempel:

Katalysator

- Peter har performet, men det kniber lidt i øjeblikket. Men hvad pokker, han får 600.000 kroner om året, så

det må han selv klare, tænker direktøren måske. Men det er jo helt galt. Der skal måske ikke ret meget til,

før Peter performer igen. Her kan vi efter samtale med direktøren hive fat i Peter og finde frem til hans fortsatte

udvikling. Vi kan være en katalysator, vi kan få tingene til at ske. Hvad sker der, hvis direktøren ikke gør

noget, men i stedet tænker: Jeg giver ham en chance i tre måneder og Peter intet ved om det, hvad er det så for

en chance? spørger John Wagner.



- Peter er jo ikke nødvendigvis blevet dårligere, men det kan være,

at forudsætningerne har ændret sig. Han startede med at være det rette match, men det er vigtig at få fulgt

op, så matchet er der hele tiden.



- De mellemstore virksomheder er i dag bekymret for, om de kan fastholde og tiltrække

nøglechefer og nøglemedarbejdere. Der er derfor et behov for at se ledelse på en anden måde. Ledelsesrollen

er i opbrud. De unge og veluddannede, som kommer ind nu, kan finde alle informationer og viden på internettet. Hvor lederen

tidligere havde mere magt og viden end medarbejderne, så gælder det i dag for ham om at afstikke retningslinjerne og skabe

succes sammen med medarbejderne. Fremtidens leder er snarere en, der sætter rammerne, er tæt på sine medarbejdere

og hjælper dem med at løse opgaver, så de får succes, er glade for at møde på arbejde og interesseret

i at skabe resultater. Med ledelsesrollen i opbrud ser vi vort potentiale, fordi mange administrerende direktører i mellemstore virksomheder

ikke har en sparringspartner i organisationen med hvem de kan føre en konfidentiel samtale om regnskabschefens eller økonomidirektørens situation,

siger John Wagner.

Spørgsmålene

- Når vi indgår et partnerskab med en virksomhed, har vi

hele tiden værktøjskassen med. Det kan godt være, at vi er hyret til at rekruttere eksempelvis tre personer, men

vi kan gå ind i de daglige opgaver lige nøjagtig dér, hvor der er brug for det. Vi kan få tingene til at

ske. Men vi tror ikke på den konsulentrolle med, at vi skal komme med svaret. Gennem mange år er vi trænet med at

sidde med tusindvis af kandidater. Vi kommer med spørgsmålene, også de »dumme«, men det sætter

ofte tanker og processer i gang, mener John Wagner.



Når virksomheder rekrutterer, er det afgørende for bundlinjen,

at det gøres rigtigt. Forudsætningerne skal op på bordet, så man finder frem til det rette match. Der kan

være en kæmpe forskel i at finde den rette person og den næstbedste:



- Harvard Business School har lavet en

analyse på forskellen mellem den bedste og den næstbedste. Hvis man taler om en timelønnet, kan der være

en faktor med tre-fire stykker, hvor den bedste er op til fire gange så produktiv eller effektiv som den næstbedste. Hvis

man taler om kvalificerede funktionærer, som er dem, vi beskæftiger os med, så kan der være helt op til faktor

12. Det vil sige, at den dygtigste kan være 12 gange så effektiv, lønsom og værdifuld som den næstbedste.

Der er altså mange penge at tjene for virksomhederne, hvis de finder frem til den bedste, siger Niels Prehn.

Rammerne

I

vore dage indgår ordet team i alle mulige sammenhænge, men Steen Skovgaard ser teambegrebet som fortærsket:



-

Det er blevet sådan lidt smart med team. Det har efterhånden udviklet sig til, at man skal indordne sig for at være

en del af teamet. Vi taler derimod om det individuelle team forstået på den måde, at der udstikkes mål for

den enkelte, som så bidrager til teamet. Kunsten består i at skabe nogle rammer, så den enkelte hele tiden har lyst

til at søge nye udfordringer. Specielt de unge forventer et stFørre individuelt fokus. Derfor er der ord som talentmanagement

og karriererådgivning, men det er vigtigt, at den enkelte forstår, at man arbejder i en gruppe, og at alle kan være

med til at skabe bedre resultater. Hver især får lov til at udfolde sig.



- Hvis det drejer sig outplacement, ja,

så inddrager vi, hvor det er relevant, ægtefællen i processen. Det er vigtigt at være engageret i mennesker.

Det er jo folks liv, det drejer sig om.Det samme med dem, vi kommer i forbindelse med, uanset om vi headhunter, eller folk har søgt

en stilling, så vil alle føle det som et nederlag, at de ikke fik jobbet. Men hvem er vinderen? Ham der fik jobbet eller

hende der ikke fik det? Hvis matchet ikke er til stede, bliver vedkommende måske fyret efter et halvt år eller virksomheden

lukker... Derfor gør vi meget ud at fortælle hende, der ikke fik jobbet, at hun ikke er uegnet, men hun passer bare ikke

ind i matchet til den virksomhed. Fordi man ikke får jobbet, skal man ikke føle sig tilsidesat - der kommer altid en

chance til.







Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen