Berlingske Business

Fifty shades of innovation

24busbog Ten types of innov.jpg
Overskrift
24busbog Ten types of innov.jpg
Overskrift

Fem ud af seks stjerner. Alle i en virksomhed har en rolle i forhold til innovation. Bogen anviser tre grundlæggende strategier, der kan tages i brug, når ti typer innovation skal omsættes.

På trods af myterne, er innovation ikke kun lidenskab og renlivet kreativitet. Der findes en avanceret metode, som minder om noget, der er sluppet ud af kemilokalet.

Forfatteren Keeley er adjungeret professor og var med til at starte Doblin i Chicago, som er en globalt anerkendt rådgivningsvirksomhed inden for innovation. Bogen er skrevet med tre konsulentkolleger, som også underviser og forsker ved Chicago’s Institute of Design. Og hvoraf én endda har arbejdet med at skrive filmmanuskripter – det kommer vi tilbage til.

Bogen er ikke forskningstung i sin form, men der er solid evidensbaseret grund under det store modelapparat, som rulles ud. Og det er bogens form, man først noterer sig. Den er visuelt appellerende, rig på illustrationer, leger med grafik, farver osv. og er et helt navigationssystem, som man hurtigt bliver fortrolig med. Det er også nødvendigt, for det er en meget omfattende innovationsmodel, der præsenteres.

Leadership Pipeline

Periodisk system

Her er, hvordan det virker. Der er ti grundlæggende typer af innovation, og de er koblet til forskellige elementer af virksomhedens værdikæde og nøgleaktiviteter. Fra Profitmodel, Struktur, Processer over bl.a. Produktkarakteristika til Service, Kanaler, Brand og Kundeengagement.

Bogens centrale pointe er, at alle i virksomheden har en rolle ift. innovation, og at de ti typer innovation skal bruges med stor omtanke og snilde. Bogens grundige undersøgelser viser, at de mest succesfulde innovative virksom-heder arbejder med mere end fem typer af innovation, mens mindre succesfulde innovative virksomheder kun arbejder med en-to typer. Så typerne skal bruges i kombination. Analogien er at se de ti innovationstyper som et periodisk system, hvor man kan blande grundstoffer og skabe nye virkningsfulde molekyler med unikke egenskaber. En meget systematisk og »klinisk« tilgang, som skulle sikre højere succesrate på innovation.

Bogen anviser tre grundlæggende strategier, der kan tages i brug, når de ti typer innovation skal omsættes; ændring i forretningsmodel, ændring i produktplatform og ændring af kundeoplevelse. Afhængig af strategien kommer »bundter« af de ti typer i spil. Og så folder bogen endnu et niveau af det periodiske system ud. Nemlig 112 innovations-taktikker, som kobler med de ti typer. Disse beskrives i stikordsform og er f.eks under typen Profitmodel at bruge auktioner til at sætte prisen med, og under typen Service »Prøv før du køber«. Nu er det lige før, fysikforsøget ramler, og læseren bliver overvældet af innovationssystemets detaljeringsgrad. Heldigvis bliver man hjulpet godt på vej med oversigtsfigurer og opsummeringer samt et væld af illustrative og interessante cases. LEGO er f.eks. med, og det er nyttigt at kunne spejle modellen i en virksomhed, man kender i forvejen.

til BNY business f Sten Løck

Innovationsspil

Og for at det ikke skal være løgn, sættes »innovationsmolekylerne« sammen til længere DNA-strenge i form af 3x5 »innovationsspil og gameplaner« opbygget inden for de tre grundlæggende innovationsstrategier.

Det må være her, filmmanuskriptforfatteren har bidraget. Innovationsspillene viser spændende kombinationer af de 112 innovationstaktikker, som tilmed er illustreret med rigtige cases. Et spil er »Collaborative Consumption« og casen er »Zipcar«, som tilbyder sine medlemmer minibiler med udlejningsperioder ned til en time og med et væld af afsætningssteder i storbyens garageanlæg. Disse spil illustrerer bogens modelapparat meget konkret og pirrer fantasien til selv at lege med innovations- taktikkerne i helt nye konstellationer.

Endelig har bogen et kapitel om, hvordan man gør sin organisation mere innovativ. Her bringer den fire elementer i spil. 1) Hvilken tilgang og metode man bruger til innovation, 2) hvordan man organiserer sig, 3) de ressourcer i form af træning, penge og tid, der investeres i innovationskompetencer, og endelig 4) de incitamenter og målepunkter, der skal sikre fremdrift i adfærd og resultater.

Bogen er på én gang overvældende og overskuelig, forskningsbaseret og brugsorienteret, indbydende og indforstået. Innovationsstuderende og alle andre »innovationskemikere«, der gerne vil arbejde med nyskabelse på bevidste og systematiske måder, kan varmt anbefales tage et dybt kig i bogen.

26busbog Original  Personli.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen