Berlingske Business
17:42

Farvel til den perfekte madpakke

Stine Bosse
Stine Bosse. Foto:

»Jeg er ved at eksplodere, når Mette Blomsterberg laver madpakker i tv. Småbørnsgenerationen lægger kæmpe pres på sig selv og hinanden i drømmen om det det perfekte liv,« siger Stine Bosse

Børnefamilierne er nødt til at tage den ­ømtålelige samtale om arbejdsdelingen i hjemmet, standarden for madpakker og hjemmets perfektion, hvis en eller begge parter ønsker at forfølge en erhvervs­karriere. Det siger erhvervskvinden Stine Bosse, som mener, at den unge generation lægger et kæmpe pres på sig selv og hinanden, hvilket især hos kvinderne giver kronisk dårlig samvittighed.

»Man tror det ikke, men der er stadig en grundarbejdsdeling om, at mor klarer det derhjemme, mens far gør karriere. Det sidste er ok, men det første går galt, hvis kvinden også gerne vil noget ude, for når vi tæller timer, så betyder arbejdet i hjemmet noget,« siger Stine Bosse.

»Arbejdsdelingen inden for hjemmets fire vægge er en ­ømtålelig diskussion, men hvis man gerne vil have en karriere, så er man nødt til at tage den samtale i familien. De unge familier lægger et kæmpe pres på selv selv og hinanden. Det pres var der ikke, da jeg var ung og havde små børn. Jeg tror, det har noget med Facebook at gøre, hvor alle måler sig med hinanden og bekymrer sig for, om det hele nu er godt nok. Medierne har jo også fundet ud af, at kvinder har kronisk dårlig samvittighed og taler ind til den. Det er, som om de drømmer om et lykkeland, hvor børnene altid er nystrøgne og maden økologisk,« siger hun.

26BUSStine-Bosse-153836.jpg

»Jeg siger til mine egne døtre på 31 og 33 år, at de skal slappe af og smide vasketøjet ind i et skab, hvis det flyder. De hører efter, men jeg kan også mærke, at de er udsat for et pres. Det var nemmere i min tid, hvor jeg bare smurte madpakkerne uden at tænke nærmere over, om de var lige så gode som andres mad­pakker. Det er, som om konkurrencestaten er med inde ved køkkenbordet.«

Som et eksempel på presset fra medierne nævner Stine Bosse tv-programmer om madlavning.

»Mette Blomsterberg holder jeg vældig meget af, men hold da op, når hun laver madpakker på fjernsynet, hvor er jeg ved at eksplodere. Hendes negle er så pæne, og hun sætter cellofan og sløjfer rundt om. Hold da op, hvis jeg var ung mor – jeg ville dø af stress!«

Stine Bosse råder de unge kvinder til at droppe tv-programmerne og damebladene: »Jeg har aldrig læst dem. Det er også noget med, hvad man bruger sin tid på. Jeg vil hellere læse Economist og lære noget.

Skytte

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen