Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Farligt ikke at vedligeholde dine kompetencer

Businessman unhappy with the ideas of his female coworker
Mange ingeniører synes, det er svært at sidde overfor chefen og spørge om lov til at blive efteruddannet. Men det har en karriererådgiver en række gode råd til.

Det er i dine kompetencer, du skal finde trygheden. Ikke i jobbet eller i den virksomhed, du er ansat i. Du skal konstant sørge for at vedligeholde din markedsværdi, siger Kim Knudsen, karriererådgiver i Ingeniørforeningen IDA.

Ingeniører skal konstant sælge deres viden og kompetencer. Derfor er det farligt ikke at vedligeholde kompetencerne – ellers sker der i værste fald det, at du mister dit job, og at der efterfølgende ikke er eneste stillingsopslag, du kan søge på.

Artiklen fortsætter under billedet
Kim
Kim Knudsen, Ingeniørforeningen IDAs Ledelse, Kompetence og Karriere.

”Dit job er din største trussel mod din karriere. Mange har så travlt, at de ikke kigger fremadrettet – og ikke bliver efteruddannet. De håber måske, at deres kompetencer kan holde tiden ud, mens de er på arbejdsmarkedet,” siger karriererådgiver Kim Knudsen, Ingeniørforeningen IDAs Ledelse, Kompetence og Karriere.

Derfor er hans råd til ingeniører, at de skal være vilde med det, de beskæftiger sig med,og at det skal give dem mening, da det så bliver en selvfølge at udvikle sig og hele tiden blive endnu dygtigere – endnu mere kompetent.

Tryghed i dine kompetencer

Det handler om hele tiden at have de rigtige kompetencer – det vil sige efterspurgte kompetencer– og selv være bevidst og afklaret om, hvilke kompetencer, du har. Tag selv ansvar for din karriereudvikling – få inspiration til dit karrierevalg.

”Det er i dine kompetencer, du skal finde trygheden. Ikke i jobbet eller i den virksomhed, du er ansat i. Hvis du har lyst eller bliver nødt til at søge et andet job, så skal dine kompetencer være efterspurgte og fremtidssikrede,” siger Kim Knudsen.

Office work moments

Kompetencer forældes nemlig hurtigt. Uddannelseslængden delt med to, så har du levetiden for din uddannelse. Så har uddannelsen taget fem år, så skal du efter to et halv år ud at erhverve nye kompetencer.

Dyrt? Så prøv uvidenhed

Mange ingeniører synes, det er svært at sidde overfor chefen og spørge om lov til at blive efteruddannet. Fordi mange virksomheder synes, kompetenceudvikling er dyrt. Her har karriererådgiveren et godt råd til et brugbar modsvar:

”Hvis arbejdsgiveren slår sig i tøjret, når du spørger om efteruddannelse, så sig: ’Hvis du synes kompetenceudvikling er dyrt, så prøv uvidenhed.’ Derudover skal du finde argumenter i virksomhedens behov i forhold til strategierne for fremtiden,” siger Kim Knudsen.

couple and banking agent discussing

Dog understreger karriererådgiveren, at man har et stort ansvar for at få udviklet sine kompetencer, fordi mange højtuddannede er selvledende – og derfor selv skal kunne sætte navn på kompetencerne.

Det gælder om at få snuden ud af plovfuren og planlægge din karriere.

”Du skal være bevidst om, hvorvidt du også kan bruge dine kompetencer i en anden virksomhed, så du ikke får ”malet” dig op i et hjørne. Virksomheder, der er aktive indenfor efteruddannelse, får i øvrigt mere loyale medarbejdere,” fastslår Kim Knudsen.

Modstand, så flyt dig!

Dine kompetencer er din værktøjskasse. Hvilke opgaver kan løses med hvilke kompetencer? Du kan bruge MUS-samtalen til at få flere redskaber i værktøjskassen.

”Her skal du spørge, hvad der skal ske fremadrettet i virksomheden og afdelingen – og hvis der er helt lukket land, og du konstaterer, at du ikke udvikler dig, så er du nødt til at flytte dig. Ellers lever du som sagt livet farligt,” påpeger Kim Knudsen.

Business Travel Meeting Discussion Team Concept

Er du i et job, hvor du ikke bliver udfordret på dine kompetencer, fordi jobbet er blevet ren rutine, og de andre løber fra dig, så er du nødt til at løbe med: 5 gode grunde til at kvitte dit job.

Mener du det, så betal

De fleste virksomheder arbejder i dag med seriøs kompetenceudvikling af medarbejderne – en kompetenceudvikling, der er strategisk forankret i virksomhedernes nuværende og fremtidige opgaveløsning.

Men for at virksomhederne gerne vil finansiere kompetenceudviklingen, skal de kunne se behovet for den pågældende uddannelse eller kompetenceforløb.

”Så vil du noget helt andet, end det virksomheden vil med dig, så må du vælge selv at betale det. På den måde viser du, at du tager kompetenceudviklingen seriøst,” siger Kim Knudsen.

BM

Den farlige sidemandsoplæring

Kompetenceudvikling er mange ting. Videndeling, sidemandsoplæring, nye arbejdsopgaver og/eller nye måder at organisere på arbejdet på, teambuilding, sparring, coaching, feedback med videre.

Når højtuddannede bliver spurgt, hvad et godt job er, er detblandt andet at virksomheden skal være anerkendt, at jobbet giver mening, og de har mulighed for at udvikle sig fagligt og personligt.

”Vi vil kort sagt have kolleger, der på nogle områder er dygtigere end os, så vi kan udvikle os. Men alligevel vil jeg advare mod, at man udelukkende bliver kompetenceudviklet ved learning bydoing. Det er mangelfuldt, hvis der ikke er nogle formelle kurser og efteruddannelser på CV’et,” siger Kim Knudsen.

Reform RB PLus Der skal ryddes ud i uddannelsesskoven RB PLUS Un

Så projektlederen med ti års erfaring bør få sig en certificeret projektlederuddannelse, så det bliver lettere at rykke videre til andre virksomheder fremadrettet.

Personlighed og salgsgen

Det er ikke kun de faglige kompetencer, der tæller. De personlige kompetencer er også vigtige i de fleste job.

”Du bliver indkaldt til samtaler på dine faglige kompetencer, men når du møder op til samtalen er det de personlige, der tæller. Derfor handler det også om at kende sine personlige styrker og svagheder, så du også kan få udviklet dem,” siger Kim Knudsen.

Når du skal overbevise chefen om dit behov for kompetenceudvikling, så tænk på det som en salgssituation.

Det kan være svært, især hvis du er introvert: Lær at komme til orde som introvert og få fire gode råd til lønforhandling for introverte.

Chefen skal kunne se fordelene ved dit kompetenceløft. Den effektive opgaveløsning. Fastholdelse af dig. Indfrielse af virksomhedens fremadrettede behov.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen