Berlingske Business

Familie skal behandles på lige fod med andre ansatte

566369647.jpg

Det vil påvirke arbejdskulturen negativt, hvis der tages for mange individuelle hensyn til chefens datter.

Sidste uges dilemma handlede om mellemlederen Sara, som netop var blevet chef for et nyt hold af praktikanter. Den ene praktikant, Sille, har en dårlig arbejdsmoral og spreder dårlig stemning på arbejdspladsen. Sara ved ikke, hvad hun skal stille op – for Sille er datter af Saras chef, Martin.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen er ikke i tvivl om, at Sille skal behandles på lige fod med de andre praktikanter.

»Uanset om Sille er chefens datter eller ej, skal hun behandles på lige fod med de andre praktikanter. Først er fremmest er Sille medarbejder. Dernæst er hun chefens datter,« siger Helle Bruun Madsen – der dog alligevel anbefaler løsning nummer 3, hvor Sara inddrager Martin, før hun tager en snak med Sille.

»Sara er Silles chef og har derfor både ret og pligt til at irettesætte hende, men fordi Sille er chefens datter, så skal chefen lige orienteres på forhånd. Det ville være god tone at gøre, og så har Sara ryggen fri, hvis Sille nu skulle tage hjem og fortælle om samtalen og eventuelt beklage sig til Martin,« mener Helle Bruun Madsen.

Ledelsesrådgiveren understreger også, at Sara som chef har ansvaret for helheden på arbejdspladsen.

»Hvis hun begynder at tage for mange individuelle hensyn til Sille, vil de andre medarbejdere måske undre sig over og blive utilfredse med, at hun får en anderledes behandling. Det kan påvirke arbejdskulturen negativt. Sara skal være en rollemodel og retningsgiver for Sille. Det er derfor vigtigt, at hun tager en samtale med Sille under fire øjne, hvor hun siger, hvad hun har oplevet, og hvad hun fremover forventer af Silles adfærd, så hun ikke er i tvivl om, hvad der forventes af hende,« siger hun.

Helle Bruun Madsen anbefaler, at Sara skal følge op på samtalen for at sikre sig, at Sille er på rette spor – ligesom med en hvilken som helst anden medarbejder.

226385674.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen