Berlingske Business

Få chefen til at dedikere tid til sparring

411356509.jpg
I sidste uges dilemma på business.dk var den nyansatte mellemleder Ulla træt af, at hendes chef aldrig er på kontoret. Arkivfoto: Iris.

Som nyansat leder har man både brug for at sparre med sin chef og de andre lederkollegaer.

I sidste uges dilemma på business.dk var den nyansatte mellemleder Ulla træt af, at hendes chef aldrig er på kontoret. Hun mangler sparring i hverdagen, men hun er bange for at forstyrre, hvis hun ringer til ham. Hun overvejer at bruge sine lederkollegaer til sparring eller bede chefen om at tilbringe mere tid på kontoret.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm mener ikke, at dét at være nærværende som chef behøver at handle om, hvor lidt eller hvor meget, man fysisk befinder sig på kontoret.

417639184.jpg

»Chefen i dilemmaet kunne være ligeså svær at få fat i, hvis han var på kontoret hver eneste dag. Måske ville han tale i telefon eller gå til møder hele tiden. Det er langt fra alle, der oplever det som et problem, hvis chefen ikke er tilstede så tit. Men det gør Ulla, og derfor er hun også nødt til at få sin chef til at afsætte tid i kalenderen til sparring. Måske et ugentligt møde de første måneder, Ulla er ansat,« siger Birgitte Alstrøm og peger på løsning nummer to.

Ledelsesrådgiveren understreger, at Ulla kan hjælpe sin chef ved at være den, der indkalder til møderne og har styr på agendaen.

»Ulla skal tage ansvar for møderne og sætte dagsordenen. Det betyder også, at hun skal aflyse mødet, hvis hun ikke har noget, hun gerne vil vende den pågældende dag. Mødet skal heller ikke have en bestemt længde. Tiden, de bruger på at sparre, skal justeres efter behov,« påpeger Birgitte Alstrøm.

Hun anbefaler samtidig, at Ulla sparrer med de andre ledere på arbejdspladsen og får skabt sig nogle gode relationer på tværs af organisationen.

Kilde: Lederne / www.lederne.dk

414416566.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen