Berlingske Business
17:42

Et bedre redskab

I dag sker hele styringen, fra et ældre edb-system af typen Navigator. edb-systemets styklistemodul bruges til beskrivelse af

de materialer der medgår ved fremstilling af vores produkter. Udskrivning af fakturer sker også fra det nuværende

edb-system. Vi er i det store hele meget tilfreds med det nuværende edb-system, da det løser vores opgaver med materialedisponering

og øvrige administrative opgaver. Men vi har imidlertid svært ved at bevarer overblikket for:



l hvornår materialer

skal anvendes og hvornår kan opgaver forventes færdig.



Jeg vil gerne spørge om der findes et egnet planlægningsredskab

til styring af vores ressourcer? (Jeppe Kristoffersen, Direktør)

Svar

Ja der findes forskellige muligheder for styrings-

og planlægningssystemer på markedet. Det er dog vigtigt at foretage en analyse af de data der skal anvendes til planlægning

inden der vælges system. Det er også vigtigt at indstille sig på at planlægning tager tid, både at implementere

og vedligeholde i det daglige.



For en virksomhed af jeres størrelse og ordre sammensætning, vil jeg foreslå

- det vil naturligvis altid i praksis være nødvendigt med større kendskab til virksomhedens ressourcer, hvorfor

dette er baseret på en generel erfaring - at der laves en vægtet planlægningsmodel. Dvs. at der i praksis måske

kun disponeres på 80-90 procent af jeres totale kapacitet.



Dette udgangspunkt giver mulighed for udnyttelse af jeres nuværende Navigator,

og dermed undgå implementering af et nyt integreret edb-system.



Det der ikke medtages i planen, er ordrer der skal gennemføres

med lille tidsforbrug og kort leveringstid. Dette minimerer det nødvendige tidsforbrug på planlægningen.



Overskuelighedsmæssigt,

vil en grafisk præsentation af kapacitetsudnyttelsen være at foretrække. Her er der forskellige muligheder på

markedet. Det vigtige ved valget er dog at det valgte værktøj anvender de ordredata og styklister son findes i ordresystemet, der

skal være en integration for ikke at spilde tiden med dobbelt- og fejltastninger.



Planlægningsdata baseres på

erfaringsdata, hvorfor en vigtig del af planlægningen består af tidsregistrering af planlagte opgaver. Tipsregistreringen

danner grundlag for måling af virksomhedens indtjeningsprofil, og hermed for den markedsføring/produktselektering der skal

foretages for at optimerer indtjeningen. Det er derfor nødvendigt at tidsregistreringen indgår i de erfaringstider der

sammen med styklisterne danner ressourceforbruget.



Ovenstående betragtninger er baseret på at i gerne vil fortsætte

med at anvende den eksisterende Navigator, med der findes naturligvis i dag MPS (materiale og produktionsstyringssystemer) der er

integreret med de mere administrative rutiner.



Finn Christian Svendsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen