Berlingske Business

Erhvervslivets mest magtfulde flokkes om Kronprinsessens fond

mary
Kronprinsesse Mary Foto:

For mange gamle hæderkronede danske fonde og virksomheder er en tæt, formel forbindelse til Kongehuset af stor betydning. Derfor er det ikke tilfældigt, at toppen af dansk erhvervsliv flokkes omkring præsidiet i Kronprinsesse Marys fond.

I store dele af dansk erhvervsliv tæller det højt på listen at bliver forbundet med Kongehuset gennem formelle netværk.

Én af de måder, det sker på, er via de fonde, som medlemmer af Kongehuset har stiftet de senere år.

Præsidiet i Mary Fonden, som Kronprinsessen stiftede i 2007 med midler fra en række danske erhvervsdrivende fonde, rangerer således på en andenplads over mest indflydelsesrige fora i den danske fondsverden målt på formelle netværk.

Det fremgår af den seneste udgave af bogen Magtens Atlas, som udkom i den forgangne uge.

Niels B

Mary Fonden giver blandt andet støtte til projekter, der skal stoppe mobning, gøre mennesker mindre ensomme og øge tolerancen i samfundet.

I fondens præsidium, som er udvalgt blandt fondens stiftere finder man blandt andet Lego-ejer Kjeld Kirk Kristiansen, bestyrelsesformand for Carlsberg, Flemming Besenbacher, formand for Oticon Fonden, Niels Boserup, og koncernchef i Nykredit, Michael Rasmussen.

Præsidiet bliver udvalgt bag de fonde, der har været med til at stifte Mary Fonden, og altså dermed givet penge til fondens formål.

»Der er meget prestige og magt forbundet med at have relationer til Kongehuset, og Kongehuset, fondene og erhvervslivet er tættere forbundet med hinanden, end man tror,« siger Christoph Houman Ellersgaard, lektor på CBS, forsker i elitenetværk og medforfatter til Magtens Atlas.

»Selvom Mary Fonden er en forholdsvis lille fond, sidder der i præsidiet en række formænd fra nogle store danske fonde. Hvis fondsverdenen har en regering, kan man godt sige, at den er samlet i Mary Fondens præsidium,« siger Christoph Houman Ellersgaard.

Om Mary Fondens præsidium rent faktisk fungerer som et magtcentrum i fondsverdenen, hvor spørgsmål af betydning for fondene bliver diskuteret, siger Magtens Atlas intet om.

Fredag - Lars Rebien

Men for fondene, der alle er erhvervsdrivende fonde med forbindelse til danske virksomheder, er en formel forbindelse til Mary Fonden og andre royale fonde med til at give et positivt omdømme.

Ifølge Ole Dahl Ingvardsen, managing partner hos headhuntingsfirmaet Flensby & Partners International, er det meget forskelligt, hvor vigtigt det er for virksomheder at have et formelt netværk, der har forbindelser til Kongehuset, og f.eks. via en erhvervsdrivende fonde eller, når bestyrelsesmedlemmer vælges.

»Det afhænger af den konkrete sag og den konkrete sammenhæng. I de traditionsrige, hæderkronede store danske virksomheder har det ofte betydning, mens det er mindre vigtigt i en lille, nystartet virksomhed i it-branchen,« siger Ole Dahl Ingvardsen.

Også Nikolai og Felix Fonden og Kronprins Frederiks og Kronprinsesse Marys Fond er med i top 20 over mest centrale fora i fondsverdenen.

Højst på listen står præsidiet i fonden Soldaterlegatet dog. Her er Kronprins Frederik i øvrigt protektor.

Til gengæld er Danmarks rigeste fond, Novo Nordisk Fonden ikke at finde på listen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen