Berlingske Business
09:45Analysehus: Derfor vil efterspørgslen på olie falde

Er en SMV'er en lille stor virksomhed?

Bogen er et resultat af et treårigt forskningsprogram gennemført sammen med konsulenter fra Teknologisk Institut og 27

små virksomheder, som ligger spredt ud over hele danmarkskortet.



Under titlen "Ledelse og Styring i mindre virksomheder"

gennemførtes et forsknings-og udviklingsprogram, hvis ypperste formål var at udvikle nye rådgivningskoncepter,

som udspringer af mindre virksomheders verden af problemer, muligheder og betingelser.



Bogen indeholder ti artikler - de fleste

skrevet af forskere ved Syddansk Universitet. Artiklernes indhold skal kort karakteriseres her:



1. "Fra opkomling til vel-etableret

virksomhed" af Grethe Heldbjerg og Kim Nielsen sætter fokus på de såkaldte livscyklus- eller udviklingsmodeller, hvor

virksomhederne forudsættes at gå igennem kreativitetsfasen, styringsfasen, delegeringsfasen, koordinationsfasen og samarbejdsfasen. Der

spørges i denne forbindelse om, hvorfor nogle virksomheder bliver store, mens andre forbliver små.



2. "Betydningen

af ejerlederes vækstintentioner i mindre virksomheder" af Majbritt Rostgaard Evald fortsætter ovennævnte tankegang

ved at sige, at forestillingen om, at samtlige små virksomheder ønsker vækst er blevet anfægtet de senere

år. Det kan være forskellige barrierer, der har med den fysiske ekspansion at gøre, eller det kan være af

mere personlige- eller ledelsesmæssige årsager.



3. "Ejerleder, familielever eller ejerlever - En ny forståelsesramme

for de mindre ejerledede virksomheder" af Kim Klyver skriver, at virksomheden drives efter tre overordnede ideologier, som ofte

er i konflikt med hinanden. Er familieideologien fremherskende hos ejerlederen, er arbejdstiden og risikoen ved at drive virksomheden

helt afgørende for ejerlederen. Har ejerlederen entreprenørskab som ideologi, er firmaet vigtigst for ham. Hvis ejerlederen

drives af en erhvervsøkonomisk ideologi er formuen vigtigst for ham. Det ses, at der er andre ideologier end det, at virksomheden

skal vokse.



4. "Kaotiske omgivelser og SMV''ers reaktion på formuleringen af en strategiplan" af Mick Hancock

pointerer, at "børn ikke er små voksne", og at det er ligesådan med små virksomheder. Der er reelle

forskelle på de handlinger, en stor virksomhed gør og dem, som en lille virksomhed gør. De har forskellige forudsætninger,

og det gør, at de har forskellige muligheder for at agere.



5. "Om at skabe lommer af stabilitet i en foranderlig

verden" af Poul Rind Christensen, Jane Vestergaard Møller & Jesper Piihl viser os, at der er flere udgangspunkter

for formulering af strategier for virksomheden. Man kan tale om Markedsperspektivet, Det ressourcebaserede perspektiv og Relationsperspektivet.

Den strategiske opgave går herefter ud på at skabe lommer af stabilitet, hvor virksomheden kan fungere produktivt. Man

kan måske bruge udtrykket, at virksomheden skal definere og styrke sine kritiske succesfaktorer



6. "Generationsskifteprocessen

set i et magtperspektiv" af Susanne Gren Svendsen opfatter generationsskiftet som en forandring, den mindre virksomhed skal igennem

for at overleve. Overdragelsesprocessen tænkes forløbe i fire faser: Præoverdragelsen, Begyndende overdragelse,

Moden overdragelse og Afsluttet overdragelse. Forfatteren belyser problemerne imellem ejerlederen, eksterne aktører og medarbejderne.

Ejerlederen senior (overdragende) og ejerleder junior (overtagende).



7. "Kulturundersøgelsen som anledning til forandring

- en postmoderne og livsverdenbasert approach" af Jens Bøgetoft Christensen ser på, hvorledes forandring og læring

er et resultat af en kulturforandring og samspillet mellem den individuelle læring som psykisk proces og deltagernes indbyrdes relationer.

Bryder dette samspil sammen, og går dialogen i stå, standser forandringsprocessen også.



8. "Forandringsledelse

som koordinering af begivenheder på distancen" af Jesper Piihl definerer forandringsledelse som det at implementere et

nyt design. At gå fra et design til et andet. Forandringsledelsen skal foretages af nogle - han kalder det center for organisering

på distancen. Distancen hentyder til, at beslutninger, der træffes i dag dels træffes på baggrund af historiske

data og dels vedrører en fremtid.



9. "Roller og perspektiver i forandringsledelse - Et bryllup i Nørre Snedeà"

af Kim Klyver, Torben Damgaard & Jesper Piihl. Dette indlæg er en dramatiseret dialog imellem tre personer ved et bryllupsbord:

En ejerleder, en konsulent og en forsker. Det anses for vigtigt, at disse tre grupper arbejder godt sammen, og indlægget forsøger

at påvise, hvor opfattelserne ikke er samstemmende.



10. "Roller og perspektiver i forandringsledelse - Fire teoretiske perspektiver"

af Kim Klyver, Torben Damgaard & Jesper Piihl belyser fire forskellige perspektiver på forandringsledelse. De fire perspektiver bruges

som linser for at belyse tre temaer, nemlig virksomhedsteori, ejerledelse og rådgivning. Hvert af disse temaer repræsenteres

gennem aktørerne forsker, ejer og rådgiver.#BEGHEAD#Forandringsprocesesser<2/b>

Bogen er en antologi over forandringsprocesser

og ledelse i mindre virksomheder. Er SMV''er så iøjnefaldende anderledes? Mick Hancock skriver, "at ledelsesprocesserne

i en lille virksomhed kan være lige så komplekse som i store virksomheder. Kompleksiteten i små virksomheder er

blot begrundet i andre forhold og andre forudsætninger. Forskellen i kompleksitetens karakter kan måske beskrives mere

enkelt, hvis vi reflekterer over forskellene i formen og brugen af to typer skibe, en supertanker og en jolle. Tankeren er som fartøj

mere stabil og i stand til at sejle under meget mere stormfulde betingelser end den mindre stabile jolle. På den anden side

kræver manøvreringen af en stor olietanker betydeligt mere tid og talrige sømænds koordinerede arbejde og

brugen af radarudstyr end manøvrering af en lille jolle, hvis ensomme sejler må forlade sig på sit syn til at identificere

forhindringer, som kan undgås i løbet af sekunder snarer end minutter. Den samme parallel kan drages mellem store og

små virksomheder, og således mellem deres tilgang til strategi og ledelse i almindelighed".



Bogen er først

og fremmest et teoretisk indlæg og som sådan mest interessant for forskerverden. Men forskningen skal kanaliseres til virksomhederne

via konsulenter eller virksomhederne selv. Man kan så spørge, om en ejerleder i en mindre virksomhed vil læse bogen.

Ejerlederen er jo arketypisk en handlingens mand. Ikke så meget snak. Men i bogens forord formanes det: "Det er fint at

handle, men at spørge ind til eller forstå inden der handles, er vel slet ikke så tosset endda - i alle tilfælde

i det lange løb." Og det kan man kun være enig i!

Iøjnefaldende Anderledes

#ENDHEAD#



- Forandringsprocesser

og ledelse i mindre virksomheder af Poul Rind Christensen, Torben Damgaard og Thorkild B. Jørgensen (Red.) Jurist- og Økonomforbundets

Forlag 2004, 323 sider ISBN 87-574-1102-6

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen