Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Er der gået drift i udviklingen?

SEC-CHINA/
Foto:

Danmark er et land fyldt med arbejdsivrige mennesker. En nation af gesjæftige og driftige sjæle, der driver små og mellemstore virksomheder. Virksomheder – og mennesker – som gør det godt, og som har potentiale til meget mere.

Men i virksomhederne råder en hektisk hverdag, hvor driften ofte spænder ben for den langsigtede udvikling – og dermed væksten. Og det er trist. For ideerne er der. Potentialet er til stede, og det er mulighederne for vækst også.

Men hvordan slipper man ud af driftens greb, tænker du? Se, det er et interessant spørgsmål. Men faktisk er det et forkert spørgsmål. Humlen for mange virksomheder, som gerne vil vokse, er nemlig først og fremmest at transformere økonomifunktionen fra bagudrettet til fremadskuende. Det er en transformation, der handler om, at CFOen skal træde ud af sin historiske rolle som taltæller på, hvad der er sket, og i stedet skabe en platform hvor økonomifunktionen bliver forretningsunderstøttende.

Charlotte Mandrup

Og hvordan gør man så lige det? Jo, det handler om at skabe transparens i sine tal, så man kan benytte økonomi som et landkort, virksomheden kan navigere efter. Det sætter nemlig økonomifunktionen i stand til at kigge i krystalkuglen og opstille hypoteser underbygget af data, som fortæller ledelsen og bestyrelsen, hvad der vil ske, hvis virksomheden træffer x, y eller z beslutning. CFOen kommer således til at indtage rollen som den co-driver, der sikrer, at strategisk vigtige beslutninger bliver truffet på et langt stærkere grundlag. Det lyder jo meget nemt alt sammen. Og det er det i princippet også. Problemet er eksekveringsevnen. Og driften. En transformationsproces er et udviklingsprojekt, og i hverdagen vinder driften altid over projekter. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet. Næsten.

Nøglen til at udvikle økonomifunktionen, så den bliver understøttende, er at turde investere i at indfri potentialet. Det kræver, at man skruer helikopterperspektivet på og erkender, hvilken platform man står på i dag, og hvilken platform man skal nå, hvis man vil gøre økonomifunktionen forretningsunderstøttende. Det skal været målet. Derefter laver man en realistisk plan, man nedbryder i en række logiske steps, der kan passes ind, samtidig med at man varetager driften.

17BUSPix-Ask-Agger.jpg

Derefter skal der investeres i ressourcer, som kan sikre fremdrift i transformationen. Det kræver nogle andre typer, end de medarbejdere der er ansat til drift. Men det er afgørende, at man ikke sætter drifts-typer til at varetage udvikling. Det er to vidt forskellige kompetencer – og begge er nødvendige.

Nu er der nok en enkelt eller to blandt læserne, der tænker, hvad har det her med revision at gøre? Revisor er den eksterne rådgiver, som er tættest på CFOen, og som kender mest til CFOens arbejdsområde. Og revisor har gennem sit arbejdet opbygget en dyb indsigt i virksomhedens økonomi og forretning – en viden og indsigt, som kan tilsættes udviklingsrejsen og være et kæmpe aktiv for ledelsen og bestyrelsen.

Så hvis der står vækst på dagsordenen for 2015, så overvej, hvor I gerne vil hen som virksomhed – og hvem I kan trække på for at understøtte jer på rejsen. Revisor vil være et godt bud. God nytår.

02BUSjimpetersen.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen