Berlingske Business
17:42

Er Danmark blevet et kursusland?

Efter et par omstillinger, ventetider med indlagt muzak, der altid sætter

min tålmodighed på en hård prøve, kommer en venlig dame i røret, som -da jeg for fjerde gang har fortalt

min lille printer historie - beder mig ringe i næste uge, da medarbejderen, der arbejder med sagen, er på kursus ugen

ud. Jeg forstår godt at kurser er vigtige. Pågældende firma har nok også hørt slagord fra politikere,

organisationer og andre kloge som at "viden er vigtig" og "vi lever i et vidensamfund". Underforstået: skynd

dig at hop på kursusvognen eller du taber spillet om hvem, der klarer sig og hvem ikke. Som kunde må jeg, med hånden

på hjertet, spørge: Hvad rager det mig? Stik mig min printer! Selvfølgelig er efteruddannelse og såkaldt

livslang læring afgørende for at klare sig i konkurrence med andre og for firmaets udvikling og vækst. Hver eneste medarbejder

og firmaet må konstant må være i front efter seneste nyt indenfor deres fag og branche - og helst før konkurrenterne.

Men hvad er viden? for hvem, hvornår og hvordan?


Selv den mindste virksomhed må være på dupperne med

hvad der sker fagligt og finde ud af, hvilken ny viden, nye metoder, nye teknikker og nye forskningsresultater, der er relevant for

virksomhedens vækst. Af sted på kursus. Anderledes stiller det sig efter min mening når vi ser på det enorme

udbud af såkaldte "bløde kurser" fra personlig udvikling, samspil med andre og personlig gennemslagskraft til

mere eller mindre spirituelle og tvivlsomme kurser, hvor man på et par dage tilbydes et nyt paradis her på jorden. Her

skal man måske ikke have så travlt med at komme ud af stedet.


Der er selvfølgelig ikke noget i vejen med

bløde emner: Hvem er jeg, hvem er du og hvordan kan vi samarbejde, løse opgaver og konflikter. Problemet er bare at

vi her taler om så store og grundlæggende spørgsmål om mennesker, meninger og holdninger til livet i det

hele taget, som man ikke har nogen jordisk chance for at finde ud af, eller få svar på, i løbet af et kursus på

1, 2 eller 3 dage. At lære tager tid. At lære om mennesker, og hvordan vi lever sammen, tager endnu længere tid.

Måske et helt liv.


I stedet for at hælde en masse penge ud på tilfældige bløde kurser, er det min

erfaring at man kommer længere med at udvikle og uddanne ledere og medarbejdere indenfor firmaets egne fire vægge. Interne

eller skræddersyede forløb.


Hvilke strategier og mål har firmaet? Hvad skal ændres for at nå

målene? dvs. hvor skal hvem blive dygtigere til hvad? Hvordan? og hvornår? og derefter planlægge, hvilke uddannelsesaktiviteter

virksomheden vil investere i de næste par år fremfor blot at se et par dage frem.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen