Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Engagement smitter

skytte

Det kræver engagement og passion hos lederne på de danske virksomheder, hvis de skal få medarbejderne til at brænde for de mål, der er sat

En tanke, der ofte vender tilbage hos mig, er, hvor ofte jeg møder ledere, der virkelig brænder for deres arbejde og lige præcis for dét at være leder. Jeg vil vove at påstå, at vi snart er en hel bevægelse af det, som jeg vil kalde passionerede ledere.

Aldrig har ledelse haft så meget fokus som de seneste år, og aldrig har så mange debatteret ledelse og ledere som nu. På de sociale medier ser jeg hver dag engagerede og dygtige ledere aktivt bidrage til debatten på den positive måde med vidensdeling og en livserfaring, der virkelig vidner om, at her er nogen, som har noget på hjerte og som brænder for god ledelse.

Det samme store engagement var jeg også vidne til, da jeg i efteråret 2014 på konferencen Ledelsens Dag havde fornøjelsen at holde en workshop ud fra et dilemma om passion for ledelse.

Dilemmaet handlede om en leder, som havde fået til opgave at starte et nyt tema. Lederen var så passioneret og brændte så meget for opgaven, at hun også havde en forventning om, at det samme var gældende for hendes medarbejdere. Hun var meget optaget af at skabe teamspirit og sammenhold omkring opgaven, men hendes udfordring var, at hun fornemmede, at medarbejderne ikke helt levede op til hendes forventninger.

Dilemmaet er interessant, for kan man som leder blive så passioneret, at det giver en negativ effekt, f.eks. at man kommer til at stille alt for store krav og forventninger til sine medarbejdere, og at lederen i sin begejstring for at nå det gode resultat og målet om at leve op til egne forventninger i stedet demotiverer medarbejderne, så de får en følelse af slet ikke at slå til?

Deltagerne på workshoppen var ikke i tvivl: Passionerede ledere brænder for opgaven, og det er det intet forkert i – nærmest et must – men man må ikke have en forventning om, at medarbejderne altid har den samme begejstring. Og specielt med nye tiltag og nye mål kræver det en ganske særlig opmærksomhed fra lederens side. Der var bred enighed om, at løsningen på lederens dilemma var forventningsafstemning, kommunikation og dialog, herunder én til én-samtaler med medarbejderne.

For mig er passion for ledelse en ganske naturlig ting, for hvis jeg som leder ikke er passioneret i min rolle som leder, mine arbejdsopgaver og min virksomhed, hvordan skal jeg så kunne forvente, at mine medarbejdere bliver lige så passionerede og brænder for opgaverne? Min opgave må være at få medarbejderne til at brænde for de mål og den retning, der er sat, så vi sammen når resultaterne. Og hvilken medarbejder vil følge en leder der ikke udviser engagement og begejstring?

At dét at være en passioneret leder hænger nøje sammen med at have et højt engagement kommer nok ikke som en stor overraskelse for nogen, og er også konklusionen i en undersøgelse om »Tilfredshed, engagement og passion«, som Lederne i december 2014 gennemførte i samarbejde med YouGov.

Her svarer respondenterne, at de tre væsentligste årsager til det høje engagement i deres nuværende job er: »Mine muligheder for at påvirke tingene«, »mit arbejde er udfordrende og lærerigt« og »jeg har mulighed for at gøre det, jeg er bedst til«.

Blandt de respondenter, der er engagerede eller meget engagerede i deres nuværende job, svarer 53 pct., at deres job i høj eller meget høj grad er en passion for dem, og 35 pct. svarer i nogen grad.

Som leder er man med til at præge sine medarbejdere og dermed også muligheden for at få dem til at trække i samme retning, men jeg tror kun, det kan lykkes, hvis man husker at inddrage dem. For at lykkes og få succes handler også i høj grad om relationer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen