Berlingske Business

En trofast sekundant

-årige Kim Graugaard indtog pladsen ved siden af DIs adm. direktør Hans Skov Christensen, da overenskomstforhandlingerne

for 2004 i går blev skudt i gang i Industriens Hus.



Og selv om de færreste bryder sig om en kronprinsetitel, er det

svært at komme uden om betegnelsen, når det gælder Kim Graugaard.



Som Hans Skov Christensens sekundant ved

forhandlingerne og direktør for tunge ansvarsområder som overenskomster, ansættelsesforhold og erhvervsøkonomisk

analyse er han pt. det mest oplagte bud på en efterfølger til Hans Skov Christensen, når han engang beslutter sig

for at gå af.



- Der er ingen tvivl om, at det meget let kan blive Kim Graugaard, der overtager posten. Men det er aldrig

sjovt, at blive udnævnt til kronprins i et demokratisk system. Det er der mange, som ikke har overlevet, og Dansk Industri er

en organisation med skarpe bestyrelsesmedlemmer, så de vil selvfølgelig kigge sig godt for, siger Jørgen Elikofer,

der er sekretariatschef i Dansk Metal.

Løber aldrig fra aftaler

Som repræsentant for CO-industri har Jørgen

Elikofer flere gange siddet over for Kim Graugaard og forhandlet aftaler hjem om energi-, miljø-, og erhvervspolitik.



-

Han er fuldstændig regulær og løber aldrig fra en aftale. Men han er ikke let at lave en aftale med. Han er lang

i spyttet og kan tale meget længe om en sag. Vil man flytte ham, er det virkelig nødvendigt, at have argumenterne i orden,

siger Jørgen Elikofer. Når det gælder miljø og industriregulering har det været Kim Graugaards opgave,

at varetage DIs interesser over for Miljøministeriet.



Her har han haft et tæt samarbejde med departementschef Leo

Larsen.



- Kim er en af de organisationsrepræsentanter, jeg har sat allermest pris på at samarbejde med.



Han

besidder den sjældne egenskab, at han på samme tid er i stand til at varetage industriens interesser og se samfundets

behov som hele,« siger Leo Larsen.



Han betegner Kim Graugaard som meget handlekraftig og resultatorienteret. En reflekterende

type, der ikke vader ind i folk med træsko på. Men som er i besiddelse af en betydelig lune og humor, når man lærer

ham at kende.

Ambitiøs

Kim Graugaard startede sin karriere i Dansk Arbejdsgiverforening (DA), men Hans Skov Christensen

hev ham med over i Dansk Industri kun et år efter, at organisationen blev dannet i 1992.



Hele vejen rundt er karakteristikken

af Kim Graugaard, at han er en analytisk begavelse ud over det sædvanlige, som både er ekstremt flittig og som tænker

taktisk.



Men mindre milde tunger hævder også, at han er en mand, der først og fremmest drives af sine ambitioner.

Hans kemi passer godt sammen med Hans Skov Christensens, men det er ikke den eneste grund til, at han er en ønskeprotegé.



»Kim

er en trofast soldat. Ham kan du som chef sætte til de mest ubehagelige ting, for han løser altid de opgaver, han får.

Men det virker ikke altid som om han har hjertet med,« siger en højtplaceret kilde blandt arbejdsgiverne.

Dansk

Varmblod

Kim Graugaard er "meget til internt brug", som Jørgen Elikofer udtrykker det.



Han er hverken interesseret

i rampelyset eller for den sags skyld portrætter af ham selv i avisen.Men som topforhandler ved overenskomsterne vil der i de

kommende måneder være mere fokus på Kim Graugaards person end nogensinde før.



Han siger selv, at målet

er at sikre medlemsvirksomhederne et omkostningsgrundlag og en fleksibilitet, så de kan øge deres konkurrenceevne.



Privatlivet

er "privat". Kim Graugaard er ikke typen, der starter arbejdsdagen med at underholde om weekendens oplevelser. Men hvis

han gjorde ville historierne med sikkerhed handle om dansk varmblod. Kim Graugaard bor nemlig på landet på Lolland, hvor

han sammen med sin kone har tre heste af racen Dansk Varmblod.



-Jeg har valgt at sige, at ved siden af arbejdet er der plads

til en fritidsinteresse, og det er ridning. Det foregår mest i weekenderne, men hvis jeg endelig vil ud og ride i hverdagen,

foregår det indendørs i en ridehal, siger Kim Graugaard.







Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen