Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

En stresspolitik skal bruges aktivt

Young and beautiful businesswoman tired from work in the office
Foto: Iris.

En vedtaget politik om, hvordan man forebygger stress, må ikke blive en stopklods for nye tiltag.

Mange virksomheder har poltikker om stort og småt. Faren for, at politikkerne ender i et ringbind eller på en medarbejderportal, hvor den ikke er synlig, er til stede. Særligt hvis man ikke er villig til at tage politikken i brug, når den udfordres.

I sidste uges ledelsesdilemma mødte vi afdelingslederen Kjeld. Han arbejder i en større produktionsvirksomhed, som efter flere langtidssygemeldinger på grund af stress for nyligt har vedtaget en stresspolitik. Nu er Kjeld blevet præsenteret for topledelsens nye strategi, der vil medføre forandringer og øget arbejdspres i Kjelds afdeling. Kjeld skal gøre op med sig selv, hvad han vil stille op med, at den kommende forandring sætter stresspolitikken under pres.

Læs sidste uges dilemma her.

»En stresspolitik er et vigtigt redskab, der ikke må stå i vejen for strategier og forandringer. Tværtimod skal den bruges aktivt, netop når der kommer forandringer,« siger arbejdsmiljøkonsulent hos Lederne Nanna Simone Jensen.

Office brainstorming

Nanna Simone Jensen forklarer, at en stresspolitik skal være brugbar, når det gælder:

»Kjeld må som leder i denne situation både forholde sig til forandringen og trivslen i sit team. Jeg mener, at Kjeld har muligheden for at bringe stresspolitikken i anvendelse, nu hvor afdelingen får en mængde nye arbejdsopgaver, som potentielt kan være stressende,« siger Nanna Simone Jensen, der anbefaler løsningsmulighed nummer et.

Arbejdsmiljøkonsulenten råder altså lederen til at indkalde sin afdeling til et møde, hvor han forklarer baggrunden for og målet med forandringen.

»Dernæst skal Kjeld involvere og inddrage sine medarbejdere i, hvordan de som team og hver især kan gribe forandringen an. Med stresspolitikken som støtte kan de sammen finde løsninger på, hvordan forandringen implementeres, så man sikrer både trivsel og produktivitet i teamet,« siger Nanna Simone Jensen.

Having good time

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen