Berlingske Business

En nødvendig samtale om ludomani

fqe
Foto:

Det kræver forberedelse og situationsfornemmelse at konfrontere en medarbejder med mistanke om misbrug. Men det er en nødvendig samtale – specielt hvis der snakkes i krogene på arbejdspladsen.

I sidste uges ledelsesdilemma, der har været til afstemning på business.dk, har den øverste chef i en kursusvirksomhed fået en mistanke om, at en af underviserne, Kim, har udviklet en spilleafhængighed, ludomani.

Se dilemmaet her:

fqe

- Når det ikke påvirker Kims arbejde, kan man spørge sig selv, om chefen skal blande sig. Men hvis der løber rygter på arbejdspladsen, skal en leder agere, siger Flemming Andersen, ledelsesrådgiver hos Lederne.

Flemming Andersen opfordrer chefen i dilemmaet til at gå varsomt frem og forberede sig grundigt, inden hun konfronterer Kim.

Situationen minder om, hvordan en leder skal tackle en mistanke om alkoholmisbrug eller anden misbrug. Det handler om at fortælle om sine observationer, give udtryk for bekymring og tilbyde hjælp.

- Chefen skal tage samtalen, men det skal gøres uden at intimidere Kim unødigt. Derfor synes jeg, at chefen skal hente noget rådgivning i, hvordan man håndterer medarbejdere med misbrugsproblemer, f.eks. hos HR-afdelingen eller hos eksterne rådgivere. Det er vigtigt at vide,hvad der skal siges, hvilke signaler man skal være opmærksom på, og hvilken reaktion man kan komme ud for. Og ikke mindst have gjort sig tanker om, hvad arbejdspladsen kan tilbyde af hjælp, hvis det viser sig, at Kim gerne vil have hjælp, siger Flemming Andersen.

Hvis medarbejderen er enig i, at der en afhængighed, som skal behandles, skal det aftales, hvordan resten af arbejdspladsen skal orienteres, og hvor meget lederen skal involveres. Hvis medarbejderen derimod afviser, at der er et problem, må lederen forholde sig afventende, indtil et eventuelt misbrug får konkret indflydelse på, hvordan medarbejderen agerer på arbejdspladsen.

- Under alle omstændigheder gælder det, at det er vigtigt som leder at handle og vise, at medarbejderen kan regne med lederens opbakning. Der skal være tillid til, at ledere reagerer, når de observerer noget, der måske ikke er helt i orden, siger Flemming Andersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen