Berlingske Business
17:42

En leders opgave er at sige tingene, som de er

uegsn dilemma
Arkivfoto: Iris.

Når ledere forstår, hvad der i virkeligheden er på spil for medarbejderen, er det nemmere at finde løsninger på udfordringen.

I sidste uges dilemma på Business.dk var lederen Torben i tvivl om, hvad han skulle stille op med medarbejderen Peter, efter virksomheden fik engelsk som nyt koncernsprog. Peter sagde nej til engelsk-kurser, fordi de efter hans mening er spild af tid. Torben synes dog ikke, at Peter er dygtig nok til engelsk til at kunne løse sine opgaver tilfredsstillende.

- At skifte koncernsprog kan for nogle være en stor forandring, som kan skabe utryghed og sætte mange forskellige tanker i gang, som for eksempel »åh nej, hvad nu hvis jeg ikke kan,« siger Heidi Linderod, der er ledelsesrådgiver hos Lederne.                

Grandmother with kids playing games on tablet
         

Lederen må først og fremmest prøve at forstå sin medarbejders adfærd. Når Peter siger, at kurserne er »spild af tid«, er det højst sandsynligt et dække over noget andet, foreslår Heidi Linderod, som opfordrer til, at Torben taler med Peter med fokus på at finde nye løsningsmuligheder.

- Peter har høj anciennitet i virksomheden, og én forklaring på hans adfærd kan være, at han er bange for at tabe ansigt ved at indrømme, at han har brug for kurser i engelsk. En ledersopgave er at sige tingene, som de er, med respekt for medarbejderen og med fokus på hans ressourcer. Det kan Torben gøre ved at give Peter konkrete eksempler på, hvorfor det er vigtigt, at han skærper sine engelskkompetencer. Samtidig skal Torben fortælle, hvor Peter har sine styrker, siger Heidi Linderod.

Office workers during their job

Heidi Linderod nævner, at målet for samtalen er, at Peter indvilliger i at forbedre sit engelske, og at Torben med fordel kan give Peter medindflydelse på situationen ved at undersøge, hvilke muligheder der ellers er for at øge engelskkompetencen.

- Måske er det bedre for Peter at tage intensive enekurser uden om virksomheden, så han slipper for at gå til undervisning med kollegaerne, eller måske kan han tage på sprogskole i udlandet, siger Heidi Linderod, som derfor anbefaler løsning nummer 3.

Chief discussing with  colleague

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen