Berlingske Business

En leder skal være (en) original

26busbog Original  Personli.jpg
Original - Personlig branding og synlighed af Maiken Ingvordsen

Du skal bevæge dig ud af din komfortzone og ind i læring- og ikke-erfarings-zonerne. Du skal tage chancer, for først dér skiller du dig ud og bliver original.

Hvad vil du som leder være kendt for?

Vi er vant til, at virksomheder og produkter har brands. Det vil sige særlige kendetegn og følelser, der kommer op i os, når vi ser og hører om dem. Men vi kender også personer, som har særlige kendetegn, og som skaber følelser, når vi ser dem eller hører deres navn. Det er personer som Jørgen Leth, Lars Von Trier, dronning Magrethe og Nicklas Bendtner, som alle har et personligt brand. Det er dog meget forskelligt, hvor professionelt disse personer arbejder med deres personlige brand.

Folketingsvalget nærmer sig med hastige skridt. De forskellige partier profilerer sig i medierne med reklamer og meget andet. Vi har efterhånden også fået et præsidentvalg mellem personerne Helle Thorning Schmidt og Lars Lykke Rasmussen. Vi skal vælge mellem deres personlige brands, og hvem vi tror bliver den bedste statsminister. Helle fra Ishøj eller Lars fra Græsted? Europæeren Thorning eller statsmanden Lykke? Socialdemokraten Thorning Schmidt eller venstremanden Rasmussen?

Men hvordan brander vi os professionelt? Det har Maiken Ingvordsen skrevet en bog om. Forfatteren har opdelt bogen i to dele. Den første del handler om viden om det personlige brand. Den anden handler om dit personlige brand.

Boss

Det personlige brand

Hvad er et personligt brand egentligt? Forfatteren definerer det som: Du, dine produkter og dine ydelser efterlader indtryk hos andre, som skaber forskellige følelser og forestillinger. Summen af disse er dit brand. Det virker som et meget relativt begreb, men pointen om, at det er modtageren, der afgør dit personlige brand, er vigtig. Perception is reality. Så det er måden, dine interessenter opfatter dig på, der definerer dit personlige brand.

Et brand skal være naturligt forbundet med særlige værdier, som kvalitet (Mercedes), glæde (Coca-Cola), kreativitet og læring (Lego) etc. Et personligt brand skal være unikt og attraktivt samt baseret på dine egne værdier, hvis det skal hjælpe dig. Så kunsten er at finde de værdier og branding-karakteristika, der passer til dig og dine ambitioner.

Bylinefoto af Vibeke Skytte, portræt

Lederens personlige brand

Bogen henvender sig ikke direkte til ledere, men specielt ledere kan have gavn af et personligt brand. Det er der tre gode grunde til. For det første styrker et klart personligt brand dine karrieremuligheder. Når topledelsen eller et rekrutteringsbureau skal vælge kandidater til lederstillinger, ser de efter kandidater med en klar personlig lederprofil. For det andet er det effektivt med et klart personligt brand som leder. Det betyder, at medarbejderne ikke er i tvivl om dine holdninger og derfor kan træffe flere hurtige og selvstændige beslutninger. Ved at tage stilling til dit personlige brand som leder får du også skabt en klarhed om dig selv og din fremtid.

fe

Dit personlige brand

Forfatteren skriver, at du har et personligt brand, om du vil det eller ej. Så det rigtige spørgsmål er, om dit nuværende personlige brand repræsen-terer det, du ønsker? Støtter det dig i at nå dine mål?

Bogen opstiller ni discipliner i personlig branding.

Den første disciplin er dit kald. Kaldet omhandler, hvad du ønsker at bidrage med til andre?

Bogen stiller en række spørgsmål der skal hjælpe dig med at finde dit kald. Det er spørgsmål som:

  1. Hvis du ikke manglede penge og tid – hvad ville du så beskæftige dig med?
  2. Før alt blev så seriøst – hvad ønskede du at beskæftige dig med, da du var 16-18 år?
  3. Hvad giver dig størst glæde i dit professionelle liv?
  4. Dig selv set udefra – bed tre personer om at fortælle hvad dine talenter er?

De andre discipliner er kløften, ram plet, i dit gode selskab, dit personlige brandstatement, fortæl din historie, din visuelle identitet, den store synlighedsmodel og synlighed og sociale medier.

Ud af komfortzonen

Bogen begynder og slutter med, at du skal være modig. Du skal bevæge dig ud af din komfortzone og ind i læring- og ikke-erfarings-zonerne. Du skal tage chancer, for først dér skiller du dig ud og bliver original. Du er (en) original. Der er ingen som dig. Heldigvis!

Seks stjerner!

God læselyst.

Artiklen fortsætter under billedet
26busbog Original  Personli.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen