Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Empatisk finne overtager roret i Nordea

12BUSCASPER-VON-KOSKULL.jpg
Finske Casper von Koskull er udset til at blive ny koncernchef i Nordea. Han afløser Christian Clausen, som kommer til at sidde i en rådgivende funktion indtil slutningen af 2016. Foto: Martti Kainulainen/Scanpix

54-årige Casper von Koskull får gavn af sin passion for sejlsport, når han fremover skal stå ved roret i Nordea. Han betegnes som en charmerende og visionær bankmand.

Han har tidligere besiddet store poster i den finansielle sektor, men fra 1. november i år skal den 54-årige finske Casper von Koskull for første gang sidde for bordenden, når han tiltræder som ny topchef i Nordens største bank, Nordea, hvor han skal afløse den afgående topchef, danske Christian Clausen.

Casper von Koskull har en imponerende baggrund med diverse lederstillinger i internationale finansgiganter som Citibank, UBS og senest Goldman Sachs, hvor han var partner og chef for Norden. Det betyder som regel en årsløn på den gode side af 30 mio. kr. – langt over hvad Nordea kan betale.

Allligevel formåede Christian Clausen med hjælp fra sin sin foretrukne headhunter Frank Halborg fra Amrop at hente Casper von Koskull til Nordea i 2010.

Her skulle han styrke Nordeas profil på forretningsområdet Coporate Banking, der er de store erhvervskunder og de institutionelle kunder.

En kilde med stort kendskab til Casper von Koskull fortæller, at området dengang var for fragmenteret, og at det i høj grad er Casper von Koskulls fortjeneste, at produkterne i forretningsområdet er blevet mere integreret, så Nordea i dag er yderst stærk på Corporate Banking-området.

 

Internationalt netværk

Personer med kendskab til Casper von Koskull beskriver ham som en »rund« person, der er nem at være sammen med.

Han beskrives som meget imødekommende og charmerende, let at tale med og altid meget visionær og initiativrig. Han er en stærk kommunikator, hvilket er blandt årsagerne til, at han har haft så stor succes på kundesiden, der er hans helt store fokuspunkt.

En enkelt siger om ham; »Han er den bedste kundemand, jeg nogensinde har mødt« og fortæller, at han er ekstrem god til at forstå og fornemme, hvor folk befinder sig, og hvad deres behov er.

Jens

Når han pr. 1. november bliver ny koncernchef, skal han koncentrere sig om at fastholde og styrke relationerne til kunderne og samtidig kommunikere bankens budskaber til omverden, mens hans manglende erfaring med reel bankdrift løses ved, at Nordea samtidig udpeger bankens nuværende økonomidirektør, Torsten Hagen Jørgensen, til ny vicekoncernchef og operativ chef.

Casper von Koskulls mangeårige fortid i den internationale bankverden, hvor han har siddet i Frankfurt, New York og London, har givet ham et kæmpe internationalt netværk.

Han er samtidig kommet utrolig tæt på Nordeas magtfulde bestyrelsesformand, den finske milliardær Björn »Nalle« Wahlroos, der også er medejer og formand i Nordeas største aktionær, Sampo Group.

Respekt og godt samarbejde

Björn Wahlroos er kendt for at være benhård og kræve et stort afkast, men samme hårdhed finder man ikke hos Casper von Koskull, vurderer personer tæt på ham.

12BUSclausen-sh.jpg

Han vil dog ikke acceptere store egoer, der arbejder for sig selv. Flere af disse har han efter sigende skilt sig af med gennem tiden. Han er meget samarbejdsorienteret og lægger stor vægt på, at man skal respektere hinanden. Selv siger Casper von Koskull, at han har lært meget om lederegenskaber af Christian Clausen, der har givet Casper von Koskull ansvar og plads til at udmærke sig, og det samme vil finnen videreføre som leder, siger han.

En privat person

Ifølge en storrosende Björn Wahlroos var Casper von Koskull klart den bedste kandidat til jobbet, mens Christian Clausen fremhæver, at den kommende topchef er yderst stærk på værdier, ledelse, teamwork og motivation.

CASPER VON KOSKULL

Også fra analytikersiden er der ros. Thomas Eskildsen, senioranalytiker i Jyske Markets, vurderer at han har leveret »rigtig fint« i sit forretningsområde Wholesale Banking, og kalder ham meget strategiorienteret og god til at levere resultater.

Privat er Casper von Koskull gift og bor i Stockholm med sin hustru. Han har to børn, der studerer i England, hvor han boede i mange år. Han kalder sig selv en privat person, der godt kan lide sejlsport, og så spiller han af til lidt golf.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen