Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Ekspert: Kvinde-mål er et vigtigt tiltag

pix-bestyrelseskvinder
Erfaringerne fra Norge viser, at det tager tid at implementere kønskvoter i erhvervslivet.

Carlsberg har i dag annonceret, at der skal flere kvinder i bestyrelsen, og det er ganske positivt, mener ekspert.

Debatten om kvindekvoter i Danmark har været så ophidset, at den har kunnet gøre selv den mest erfarne ordstyrer rundtosset. Men på trods af de høje bølger, så er summen af det hele, at der ikke er blevet indført kvoter, men i dag har Carlsberg alligevel meldt ud, at man vil have flere kvinder i ølproducentens bestyrelse.

Anette Borchorst fra center for arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet ser positivt på Carlsbergs tiltag.

"Debatten i Danmark har været meget ét-sporet, og det vigtige i den her sammenhæng er, at nogen forsøger sig. Så kan det måske forplante sig videre."

Carlsberg sætter det som mål, at der bør være 40 pct. kvinder i bestyrelsen inden år 2015, men det kan blive svært at nå.

"Jeg tror ikke på, at der ikke er kvalificerede kvinder derude. Men erfaringerne fra Norge viser, at det kan tage tid at implementere. Jeg tror, det kan blive vanskeligt at nå det mål, men det afgørende er, at man sætter et," siger Anette Borchorst, "Det er et vigtigt initiativ, som mange forhåbentlig kan drage erfaringer af.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen