Berlingske Business

Ejerleder i 6. generation

Denne bog giver historien om 6. generation af familiefirmaet Knud Engsig A/S - Jesper Engsig, som førte virksomheden igennem en turn-around efter en brand i 1994, hvor firmaet nedbrændte totalt. Da trådte Jesper Engsig i karakter og planlagde på brandnatten sammen med medarbejderne, hvorledes de kunne "levere i dag, som vi leverede i går, mens det stadig gløder i ruinerne".

Det kræver en parathed og en forudgående dyb kompetence om virksomhedens forhold at kunne gøre dette. Men det lykkedes. Og en ny forretningsmodel blev bygget op for virksomheden nu, den skulle genopbygges. Man havde nu muligheden for et radikalt skift i måden at drive kontorforsyningsvirksomhed på. F.eks. udflytning fra centrumbeliggenhed til udkantsområde og dermed også bevidst afskæring af den direkte forbindelse til konumentleddet. Der er ingen tvivl om, at kontorforsyningsbranchen er en meget konkurrencebetonet branche. En stor del af sortimentet er standard(mærke)varer, som hver for sig kan fås utroligt mange steder. Hvordan kan man lave en profitabel forretning ud af det så? Det kan man, hvis man som Jesper Engsig forstår, at helheden i kontorforsyningen er mere end dets enkelte elementer. At forstå, at man er en servicevirksomhed fremfor blot en handels - eller forsyningsvirksomhed. At forstå, at customer relationship management er altafgørende for succes i virksomheden. At forstå, at gennemførelsen af dette princip har bindeled til kunderne naturligvis, men også til medarbejderne i virksomheden, som skal være med på det - skal yde sit bedste i forhold til kunderne. For ellers kan de netop købe Post-it blokkene andre steder. Som man kan læse i bogen: "Jeg er ikke færdig, før vi alle er færdige. Få bund i ordrestakken hver dag og få tilfredse kunder."

Som dialog

Bogen fremtræder som en dialog imellem Jesper Engsig og chefkonsulent Flemming Riishøj, hvor Riishøj har interviewerens rolle. Beskrivelsens første del er tematiseret omkring 9 scener. Anden del har titlen "En ejerledet virksomhed" og beskriver virksomhedens og Jespers historie. Tredje del: "Vækst i ledelse og virksomhed" præsenterer en model for kompetenceprofil, som er tænkt som en model, som SMV''ere kan bruge i egen virksomhed. Som belysning af modellens anvendelse er modellen kørt igennem for Jesper Engsig og hans virksomhed.

Igennem bogen fremlægges Jesper Engsigs ledelsesfilosofi, og der gives eksempler på hans ledelse i praksis. Den er selvfølgelig præget af hans opvækst og læring som trainee i familievirksomheden, men også af branchen som sådan.

For at forstå hans opvækst, er der sidst i bogen givet en kort beskrivelse af hans familiepåvirkning, hvor især hans mor har været udsat for barske oplevelser som ung under krigen i koncentrationslejr, som hun overlevede. Det har selvfølgelig været karakterdannende for Jesper også og er blevet en del af hans ledelsesfilosofi. Bogen giver således en række refleksioner og "læresætninger" for ledelse, som kan være givende for andre SMV''ere. F.eks. den meget klare fokusering på salg og omkostninger. For ganske vist skal man være en human virksomhed og have en rar hverdag medarbejderne og ledelsen imellem, men man skal også tjene penge. For uden overskud ingen virksomhed. Og i en stærk konkurrencepræget branche som kontorforsyningsbranchen betyder salg og omkostninger meget - hver dag. For Knud Engsig A/S var det lige ved at gå galt efter nogle meget succesfulde år efter branden. Man var ubevidst blevet lidt tilbagelænet og også lidt ufokuseret omkring nogle nye tiltag, som ikke udviklede sig, som de skulle. Og det røg ned på bundlinien med det samme. Så meget, at bankerne i en periode bandt ledelsen ubehageligt meget i beslutningerne. Den tid er ovre for firmaet, men har givet anledning til nye refleksioner og beslutningen om aldrig mere at blive afhængig af banker. Og forsøge aldrig mere at blive tilbagelænet. Begge disse målsætninger er vanskelige at opnå i praksis. Men det er måske dybest set det, denne bog kan bidrage mest med. At andre kan undgå at komme i den situation. En masse gode råd for SMV''ere om virksomhedsledelse.

Scener i ledelse af forandringer

- Vi skal levere i dag, som vi leverede i går, mens det stadig gløder i ruinerne.

af Jesper Engsig og Flemming Riishøj

ISBN 87-990524-0-7

125 sider - Heftet

Bogen bestilles på www.knudengsig.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen