Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Ecco-ansatte sidder godt i det

Langt de fleste af de op mod 400 funktionærer i Ecco-skokoncernen i Danmark skifter arbejdsfunktion hvert år. Hver gang

de flytter, skal der i princippet udarbejdes en ny arbejdspladsvurdering, der sikrer, at de sidder ordentligt, og at arbejdsmiljøet

i det hele taget er i orden. Og APV''en skal være skriftlig.



De skiftende jobfunktioner sikrer dynamik i virksomheden, men

ud fra et arbejdsmiljøsynspunkt er de noget bøvl. Ecco Sko har derfor valgt at benytte sig af et af de stadig flere

tilbud om at få sat APV-arbejdet i system, idet koncernen anvender et system udviklet af Rambøll Management, SurveyXact.



-

I lovgivningen er der ikke noget krav om, at vi skal anvende spørgeskemaer ved arbejdspladsvurderinger. Vi har dog valgt den

forkromede løsning, hvor vi meget enkelt kan spørge de ansatte om alle arbejdsmiljøforhold, for eksempel siddestilling,

behov for speciel mus, blænding af sol og træk. Desuden er der en opdragende funktion i det, idet den enkelte tvinges

til at tage stilling til sit arbejdsmiljø, siger Ecco research manager, Jan Sander Madsen.

Systemer sparer tid

SurveyXact

er et internetbaseret system til at indsamle informationer fra medarbejdere, kunder og andre grupper, og det kan således bruges

til mange andre målrettede spørgeskemaundersøgelser end inden for arbejdsmiljø.



Hos Ecco sparer det

tid i forhold til tidligere spørgeskemaundersøgelser, der skulle indtastes manuelt, uden at der var mulighed for at

hente ordentlige data ud om enkelte afdelinger og områder. Nu styrer systemet både udsendelse af skemaer og de blide rykkere,

der følger i flere omgange og sikrer den høje svarprocent. Systemet giver et godt grundlag for både en handlingsplan

for den enkelte og at iværksætte større initiativer, hvis flere klager over de samme arbejdsmiljøproblemer.



De

mange anvendelsesmuligheder i SurveyXact gør det også muligt at få flere hundrede af Eccos ansatte i udlandet i

tale, så de kan give deres mening til kende, inden nye kampagner sættes i gang.

Økonomisk interessant

Chefkonsulent

hos Rambøll Management, Flemming Cramer, mener, de internetbaserede spørgeskemaer giver virksomhederne helt nye muligheder inden

for både arbejdsmiljøarbejdet og på andre områder.



- Når det er muligt for relativt få midler

at indsamle en hel masse informationer, bliver det interessant for virksomhederne, der kan bruge systemerne til at indsamle relevante

data på en række områder, siger Flemming Cramer.



På arbejdsmiljøområdet bestemmer virksomheden

selv, hvordan en arbejdspladsvurdering skal gennemføres, og hvor omfattende den skal være. Den skal dog være skriftlig

og gennemgå virksomhedens miljøforhold og beskrive problemerne og deres omfang. Mange klarer det med egne databaser baseret

på standardsystemer, andre har eksterne konsulenter til at klare arbejdet.



- Nogle virksomheder har altid haft fokus på

at undersøge kunder, markeder og medarbejdere. Andre har ikke, konstaterer Flemming Cramer.



Rambøll Management,

der er et selskab i Nordens største rådgivningsvirksomhed, har afsat SurveyXact-ydelser til op mod 100 virksomheder og

bruger blandt andet egne erfaringer som stor analysevirksomhed. Selskabet gennemfører således ca. 250.000 interviews fordelt

på 200-300 projekter årligt. 150.000 af dem foregår fortsat pr. telefon, dog med en internetplatform til at systematisere

svarene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen