Berlingske Business

Dumme og sårende bemærkninger

Vi er et par piger, der arbejder sammen med en større gruppe fyre. Ikke alene er sproget groft, men der bliver mange gange

fyret bemærkninger af, som er rettet mod os piger og vores udseende. Det er noget anstrengende. Hvor meget skal vi finde os

i?

Kære Henriette,

I skal ikke finde jer i noget. Hvis de omtalte situationer er med til at ødelægge

jeres arbejdssituation, bør I gøre noget ved det. Nu er I ikke så konkrete om hændelserne, men det vi ofte

hører om, er alt fra vittigheder med seksuelle undertoner, ophængning af halv- eller helpornografiske billeder, over

personligt rettede bemærkninger til de mere konkrete og nogle gang fysiske tilnærmelser.



I disse situationer bør

ledelsen involveres, idet det er arbejdsgiverens ansvar at nævnte situationer ikke opstår på arbejdspladsen. Hvis

I mener, at jeres direkte leder ikke er den rigtige at henvende sig til, så må I gå højere op i systemet.

Har I en personaleafdeling kan I også overveje at bruge denne. Endelig, hvis I har et samarbejdsudvalg i firmaet, kan I også henvende

jer til jeres valgte repræsentanter her, således at man formelt kan føre sagen igennem firmaets demokratiske udvalg.



Vigtigst

er, at ledelsen tydeligt og utvetydigt gør det klart, at alle former for seksuel forfølgelse er ude af trit med virksomhedens politikker.

Det kan man gøre ved i en skriftlig formuleret politik at medtage dette element. Men man bør også sikre, at det

bliver kommunikeret generelt ud til alle medarbejdere.



Hvis man fornemmer at det er et generelt problem, kan ledelsen gennemføre målrettede

seminarer for lederne. Ledelsen kan også vælge at etablere procedurer for, hvorledes man i fremtiden kan klage over disse situationer.



Ligeledes

er det vigtigt, at I selv meget klart må sige fra overfor denne uønskede interesse. Det er desværre ikke altid

lige let, fordi de mandlige kolleger måske slet ikke har indset at de sårer jer. Så I kan godt forvente, at de vil

reagere på en eller anden måde. Men her må I holde fast og forklare, hvorledes I såres af de anvendte bemærkninger.



Hvis

dette ikke hjælper må målet være, at ledelsen får taget sagen op med den pågældende gruppe

af "fyre". Det kræver, at I overfor ledelsen må være meget præcise med jeres forklaring om, hvad

der er sket. Ledelsen kan så vælge hvilke skridt, den vil tage. I jeres situation tyder det på, at problemet er

en gruppesituation, hvor man ofte ser, at der opstår, hvad man kan kalde "omklædningsrumsstemning", hvor det

ene ord ofte tager det andet, og pludselig er der skabt en dårlig og uacceptabel tone i gruppen.



Nu kan det desværre

være, at når man tager en sådan sag op, at det skaber en anden form for negativ stemning. Det er også en situation,

som ledelsen bør tage sig af, fordi det ikke hjælper, at seksuel forfølgelse blot efterfølges af mobning.



I

mange tilfælde vil virksomheder, der ikke har været forberedte på disse situationer, blevet fanget med mangel på

regler og politikker. For at undgå evt. juridiske tvister bør alle have formulerede politikker og aktivt skabe en kultur,

som ikke diskriminerer.



Heldigvis er man på mange danske arbejdspladser i stand til at klare disse situationer, inden de

løber løbsk i modsætning til f.eks. USA, hvor der ikke sjældent gennemføres sager ved domstolene.







Med

venlig hilsen



Claus Hellmann

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen