Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

»Du skal altid være dér, hvor det gør mest ondt på dine medarbejdere«

Ded

De danske topledere skal være mere synlige og sætte sig selv mere i spil. De skal være dér, hvor det gør mest ondt på medarbejderne. Sådan lyder det fra Kim Kristensen, tidligere chef for de danske styrker i Afghanistan, der er aktuel med en ny bog, »Følg mig«, om ledelse.

»Han skal passe på Dronningen.« Sådan lød det i den blå bog fra gymnasiet om Kim Kristensen. Gymnasievennerne fra dengang vidste ikke, hvor præcist de ramte. Med fast håndtryk og højt humør tager Kim Kristensen imod i Det Gule Palæ i Amaliegade. Det er stort set det tætteste, man kan komme på regentens egne private gemakker på Amalienborg uden, at det rent faktisk er det.

Kim Kristensen har i tre år været kongehusets ceremonimester. Et job uden en fast lærebog, og hvor det gælder om at prøve sig frem. Det er »learning by doing«, hvor blandt andet statsbesøg og ture rundt i landet skal planlægges. Med udnævnelsen af Kim Kristensen fulgte man hidtige praksis og tog en militærmand og vel at mærke en af dem fra øverste hylde.

Kim Kristensen er vokset op i en håndværkerfamilie i Vordingborg, men tilbragte som barn og ung 12 år i Prins Jørgens Gardegarde, og der fik han smag for at gøre karriere i forsvaret. Det har han gjort så godt, at han blandt andet har været stabschef ved den danske bataljon i Kosovo og chef for den danske styrke i Afghanistan.

I dag har Kim Kristensen lagt uniformen og nu et par år efter, at de danske tropper er trukket ud af Helmandprovinsen i Afghanistan, er han klar til at få titlen forfatter skrevet på CVet. I næste uge kommer bogen »Følg Mig«. Heri øser Kim Kristensen ud af sine erfaringer som leder og kommer med en opsang til de danske ledere både i det offentlige og det private. Hans hovedbudskab er, at lederne skal være langt mere synlige.

Han understreger, at bogen ikke handler om, hvordan man laver den almindelige gode ledelsespræstation, men derimod hvordan man laver en ledelsesmæssig toppræstation. Ifølge Kim Kristensen er der stor forskel på de to ting.

»Da jeg skrev bogen, har jeg forsøgt at finde ud af, hvad der skal til for at få soldaterne til at følge dig som leder dag ud og dag ind, selv om de er på vej ud i en kugleregn. Hvad er det, som brænder igennem og løfter det personlige lederskab op på højeste niveau. Det er i høj grad spørgsmålet om at sætte sig selv i spil som leder. Stille dig op på ølkassen og tale med medarbejderne,« siger Kim Kristensen, der som leder ikke arbejder med begrebet, at hans dør altid er åben.

»Medarbejderne kommer alligevel ikke. Som leder er man nødt til at komme ud dér, hvor medarbejderne er. Specielt når noget går galt i virksomheden. Det er det, som gør, at medarbejderne gerne vil følge dig. Sublim ledelse har jeg set i krigssituationer, når man møder unge officerer og sergenter, som trods det at de er dødtrætte og maksimalt udfordret, tager den tungeste rygsæk fra en af kammeraterne i knibe,« siger Kim Kristensen.

Han fik tilbage i 2009 prisen som »Årets Leder«. Den bliver delt ud af Ledernes Hovedorganisation, og Kim Kristensen var dengang den hidtil eneste ikke-erhvervsleder, der har fået den. Han blev allerede dengang spurgt, om han ikke ville skrive en bog om ledelse, men afviste det blankt.

Hans kone opfordrende ham dog til at skrive sine erfaringer ned. Det blev til en proces, hvor Kim Kristensen stille og roligt og bid for bid har forsøgt at sammenfatte, hvilke fællestræk der er for god ledelse, uanset hvor den så skal udføres.

Og ifølge Kim Kristensen er der en række ting, som går igen. Mere præcist er Kim Kristensen kommet frem til otte punkter, som har fået hver deres kapital i bogen. De hedder blandt andet »Gå forrest«, »Sæt drømmeholdet« og »Skab korpsånd«. Kim Kristensen taler hurtigt og engageret og minder på ingen måde om en stram militærmand, når han skal fortælle om, hvad der er galt med dansk ledelse.

Han mener generelt, at dansk ledelse er blevet udfordret. Tunge regneark og afrapporteringer har i alt for høj grad sat dagsordenen.

»Det er specielt sket efter finanskrisen. Alt, hvad der kan måles, skal måles. Lederne finder ud af, at for at gøre karriere skal de udfylde et væld af skemaer. Balancen skal genfindes mellem administratorerne og lederne. Administratorerne er vigtige, og dem har vi behov for. Men de skal kun støtte lederne - ikke styre dem,« siger Kim Kristensen, der mener, at ledernes frihed til at udøve ledelse er blevet stækket af det evige fokus på skabeloner, måltal og »key performance indicators«.

»Lederne har selv accepteret det. Hvis vi ikke får rettet op på det igen, vil vi komme til at bløde rent ledelsesmæssigt. Den største fare er, at vi ender med ren robotledelse. Så får vi aldrig nogensinde dedikationen, passionen og kreativiteten frem hos lederne og medarbejderne. Det er et ansvar for os alle sammen, at vi får ændret retningen for vores ledelse. Vi skal have den sunde fornuft tilbage,« siger Kim Kristensen.

Med udsendelser til både det tidligere Jugoslavien og Afghanisan er han en af de få danskere, som har været i krig flere gange. Han mener, at erhvervslivet kan få masser af god inspiration ved at se på ledelse i i ekstreme situationer, hvor der er liv på spil.

I den sammenhæng mener Kim Kristensen lidt kontroversielt, at finanskrisen er en af de bedste ting, som er hændt for erhvervslivet. Det er en gave, fordi de barske tider rent økonomisk er det tætteste, virksomhederne kommer på at være i en egentlig krig.

»Jeg håber virkelig, at virksomhederne har lagt mærke til, hvem der toppræsterede under krisen. De ledere, som medarbejderne søgte hen mod, når det så rigtigt svært ud. Det er dem, man virkelig kan bruge i dag, hvor krisen er slut. De ledere, som går forrest, når de hårdeste budskaber kommer, skandalerne ruller ,eller der er krise blandt aktionærerne, det er dem, som medarbejderne følger,« siger Kim Kristensen, der påpeger, at alt for mange topchefer i både det private og offentlige kryber i skjul, når eksempelvis besparelser på personaleområdet skal annonceres.

»Lederne har alt for ofte en undskyldning for, hvorfor andre skal stille sig frem og fortælle om en stor fyringsrunde. Det har topchefen pligt til at gøre selv. Du skal altid være dér, hvor det gør mest ondt på dine medarbejdere. Det kan godt være, at de bliver sure over budskabet, men der er brug for synlig ledelse i den slags situationer. Det er en ledelsesmæssig investering på lang tsigt altid at være dér, hvor medarbejderne er hårdest ramt,« siger Kim Kristensen, der fremhæver, at de øverste ledere sparer tid ved selv at fortælle om de ubehagelige nyheder.

»De slipper for at fortælle og begrunde, hvorfor de ikke var der,« siger Kim Kristensen.

En af anden af hans vigtige pointer fra hans tid i krig er, at lederskab er ensomt. Når det hele strammer sammen, er der kun én til slå to streger under facit og at tage beslutningerne.

I bogen nævner Kim Kristensen en situation fra 2007, hvor han i Afghanistan skulle tage en af de sværeste beslutninger i sit liv. En række kampvogne skulle over en bro for at støtte soldaternes indsat i den grønne dal i Helmand-provinsen.

Området blev ubehageligt omtalt som »The Valley of Death«. Problemet for Kim Kristensen var, at hans folk prikkede ham kraftigt på skulderen og sagde, at de havde en udfordring. Der var ingen garanti for, at broen kunne holde. Kim Kristensen endte med at beslutte, at operationen skulle gennemføres, selv om det kunne få katastrofale følger, hvis det gik galt.

»Der er tid til gruppearbejde og tid til entydig ledelse. Når man er i krig, og nogle soldater bliver dræbt eller såret, ser alle omgående på chefen. Der er simpelthen nogle tidspunkter, hvor man ikke kan være bekendt at involvere medarbejdere og mellemlederne mere. De forventer, at de hårde beslutninger bliver taget af lederen alene,« siger Kim Kristensen og påpeger, at lederen altid skal udstråle ro og omtanke.

»Lederen må aldrig gå i panik. Det får medarbejderne til at vakle voldsomt i troen på lederen. Når man er udsendt, er der en regel om, at officererne aldrig må løbe i lejren. Det skaber nervøsitet og uro blandt soldaterne. Hvis man som leder er bekymret, gælder det om at skjule det,« siger Kim Kristensen, der understreger, at fagligheden i hans nye job nok er anderledes end tiden i forsvaret. Men når det gælder disciplinen ledelse, er der stort set kun lighedstegn.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen