Berlingske Business
12:46Positiv stemning i Europa styrer uden om Madrid

DSV-topchef indtager førstepladsen i direktørrating

Jens Bjørn Andersen
Topchef i DSV, Jens Bjørn Andersen. Foto:

Der ses mere kritisk på de danske topchefer, mens den klare kommunikation belønnes.

Derfor indtager speditionsvirksomheden DSV's administrerende direktør, Jens Bjørn Andersen, den absolutte førsteplads i dette års udgave af Økonomisk Ugebrevs direktørrating.

»Det, jeg godt kan lide, er, at han kommunikerer i klartekst. Der er ikke så mange hemmeligheder og svinkeærinder. Analytikere får svar på spørgsmålene og bliver taget seriøst. Når direktører svarer klart, viser det, at de tænker i samme baner som investorerne, og så har de fat i den lange ende«, siger Frans Høyer, aktieanalytiker i Jyske Bank, til Økonomisk Ugebrev.

Jens Bjørn Andersen skubber dermed Novo Nordisk-topchefen, Lars Rebien Søren, af pinden, og medicinalvirksomhedens direktør lander nu på en andenplads i årets rating, der er baseret på karakterer fra 26 aktieanalytikere og porteføljemanagere.

Anders Runevad, der er topchef i vindmøllevirksomheden Vestas, kommer ind på en tredjeplads, mens Royal Unibrews topchef Henrik Brandt lander på en fjerdeplads og bliver fremhævet for sin klare og konsistente kommunikation. Det er første gang, at de to direktører ender blandt top fem, og sidste år lå de på henholdsvis en tiende- og en sjetteplads. Det sidste medlem af top fem er Lars Rasmussen, der er direktør i Coloplast.

31BUSJosef-Ackermann-192815.jpg

Kåre Schultz er den bedste nye topchef

Blandt de nye topchefer belønnes Kåre Schultz, der sidste år satte sig i chefstolen hos Lundbeck, også for sin klare kommunikation og lander på en samlet syvendeplads.

»Kåre Schultz virker meget fair, men også meget direkte i sin kommunikation. Han har nogle klare holdninger, og han pakker dem ikke ind. Så man får et ganske klart billede af, hvad han mener om selskabet, markedspladsen, konkurrerende midler og så videre«, siger Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker i Sydbank, til Økonomisk Ugebrev.

Generelt har nye direktører det sværere i direktørratingen.

Carlsbergs nye direktør, Cees't Hart, debuterer på en pæn 18.-plads, mens Pernille Erenbjerg, der er ny administrerende direktør i TDC, indtager en 29.-plads.

VL

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen