Berlingske Business

Dragende musik i butikken

Vi har en detailforretning, blomster og dekoration, og diskuterer om vi skal have musik i baggrunden. Vi har hørt, at det kan

have en vis betydning for kunders vilje til at handle? Hvad mener I?

Kære Blomsterkrog

Vi kender jo alle

sammen butikker, hvor der er muzak i baggrunden. Nogle gange bemærker vi denne musik og andre gange ikke; men I spørger

vel egentlig, om det har nogen virkning på, om man handler med jer?



Så jeg har været nødt til at grave

lidt i litteraturen, og der findes faktisk lidt hjælp, selv om det må understreges, at spørgsmålet er komplekst.



Der

er faktisk nogle overraskende resultater. Vi antager ofte, at "tiden flyver, når vi er i en positiv situation". Og

det skulle man jo tro også ville være tilfældet, når man lytter til musik, som man kender og er positiv overfor.



Men

faktisk er der gennemført studier, der viser, at vi føler at tiden går langsommere, når vi lytter til kendt

og positivt oplevet musik.



Omvendt er det, når vi udsættes for ukendt musik - så føler man nemlig,

at tiden går hurtigere.



Men det paradoksale i studiet var, at den virkelige og objektivt målte tid, der blev anvendt

på at handle, var længere, når musikken var ukendt. Så man følte det længere, med det var kortere.



Målingerne

i disse studier kunne ikke vise, om der blev handlet mere eller mindre. Ligeledes kunne man ikke måle, om de to musikformer

(kendt og ukendt) havde indflydelse på vores fornemmelse af hvor god serviceatmosfæren var.



Dette støttes

af et studie i en modeforretning, der spillede hhv. ung og ældre musik.



Når man spillede ung musik, oplevede de

ældre kunder at de var i butikken i længere tid, og det samme skete for de unge, når man spillede ældre musik.

Ligeledes har studier vist, at når man spillede langsom musik i modsætning til hurtig, så blev kunder længere;

men handlede ikke nødvendigvis mere. F.eks. blev restaurationskunder siddende længere, når der var langsom musik,

men de købte, i bedste fald, kun nogle få flere drikkevarer.



Og hvordan kan du så anvende noget af dette i

en blomsterbutik?



Hvis du vil have kunderne til at opleve, at de har været i din butik i længere tid, så spil

noget musik, som er kendt for de gennemsnitlige kunder, og som vil opfattes positivt.



Denne musik må tilsyneladende gerne

være langsomt musik. Hvis du vil have kunderne til at føle, at det gik hurtigere, så spil noget ukendt musik og tilsyneladende

gerne noget hurtigere musik.



Når du så bagefter spørger kunderne om de kunne lidt atmosfæren i butikken,

så vil den kendte musik sikkert alligevel virke positivt stimulerende på kundens oplevelse af stedet, og da den faktiske

tid anvendt i forretningen også vil være længere, så er det vel at foretrække. Så er det jo jeres

evner som sælgere, der skal efterprøves.



Og når vi nu er i gang med musik:



Hos Disney World i Florida

har man tematiseret anvendelsen af musik.



Skjulte højtalere afspiller musik, som støtter det tema, som det pågældende

område fokuserer på, men på intet tidspunkt kan man høre forskellige musikstykker på samme tid. Hos

Disney tror man på, at musikken har en stor indflydelse på gæsternes oplevelser. Det samme er tilfældet i mange

internationale lufthavne, hvor der i gateområder er musik.



Dog ikke i Kastrup. Hvis man ikke er klar over, at man er landet

i Kastrup Lufthavn, så ved man det, når man hører "The sound of silence".







Mange hilsener





Claus Hellmann

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen