Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Diversitet giver 360 graders perspektiv

BELGIUM-PHILIPS
Unions representatives leave the Philips site after an extraordinary works council at technology firm Philips Lighting in Turnhout on December 11, 2014. AFP PHOTO / BELGA PHOTO / LUC CLAESSEN ** Belgium Out ** Foto:

HR-direktør i Philips Lighting Karen Tobiasen er arkitekt bag Philips’ globale kulturtransformation for 115.000 medarbejdere. Nøglen til succesfuld forandringsledelse, mener hun, er diversitet.

»Problemet er, at vi snakker alt for meget, og gør alt for lidt,« siger Karen Tobiasen. Hun er HR-direktør for Philips Lighting, datterselskab til Philips, og står bag teknologivirksomhedens globale kulturtransformation for 115.000 medarbejdere, en opgave der ifølge Karen Tobiasen er ganske umulig uden handling bag ordene om diversitet. Forandring handler nemlig primært om medarbejderne, og jo mere forskellige medarbejderne er, desto bredere perspektiv har man samlet som organisation, forklarer Karen Tobiasen.

»At se, hvordan diversitet bringer værdi til en organisation, det er så fedt. Det gælder ikke bare kvinder, men også forskellig nationalitet, kultur, seksuel orientering. Det er det, der skaber rigdom. Kun med hele teamet får vi et 360 graders perspektiv. Hvis vi lytter til hinanden, får vi hele feltet med,« siger hun.

10busPix-Heidi.Gender.jpg

Karen Tobiasen kom til Philips Lighting for fire år siden og mødte 14 mænd i ledelsesgruppen. Hun var den første kvinde, men i dag er der seks kvinder og 11 nationaliteter.

»Vi finder meget mere unikke løsninger i dag. Vi finder løsningerne hurtigere. Som team er det helt legitimt at være sårbar og autentisk og sige, at der er noget, man ikke ved. Det er en gave, at en topchef tør sige »det ved jeg ikke. Jeg har brug for hjælp«. Så kommer der virkelig gang i transformationen,« siger Karen Tobiasen.

Men Karen Tobiasen har ikke altid set fordelene ved diversitet i organisationen så klart. Hun har en fortid i SAP, hvor hun i mange år »var en kvinde i mandeklæder«.

»Men det gik op for mig, at min styrke er, at jeg er kvinde. Hvis jeg skal putte en kappe på, når jeg går på arbejde, er jeg en fraktion af mit potentiale. Kvinder har en ekstremt stor forståelse for samarbejde, åbenhed og evne til at lytte. Det er altså hardcore værdier, når man taler om transformation,« siger hun.

05BUSGerda-Retboell-Bauer.jpg

Kvoter er en misforståelse

I dag er hun ansat i Philips med arbejdsplads i Holland, og når hun tager elevatoren til sin plads på hovedkontoret, vil den være fyldt med forskellige mennesker fra hele verden. Ifølge Karen Tobiasen halter danske virksomheder efter, når det kommer til diversitet, men hun er samtidig træt af at høre om kvoter og certificeringer. Til gengæld mener hun, der bliver talt for lidt om, hvad diversitet fører med sig for forretningen.

»Det er da trivielt at tale om kvoter. I stedet skal man tale om, hvad vil det sige i forretningen at have et 360 graders perspektiv, og hvad det vil sige at repræsentere hele markedet i management teamet? Det er det, der er interessant at tale om, for det er der, vi kan skabe forandring og værdi,« siger HR-direktøren, som mener, at bestyrelsen bærer et stort ansvar.

»Hvis bestyrelsen sætter de rigtige folk i toppen – nogle som ser værdien af diversitet – så vil de også sætte de rigtige management teams,« siger Karen Tobiasen.

Roos_Business

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen