Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Distanceledere skal investere tid i medarbejderne

com

Som distanceleder skal man arbejde endnu hårdere for at skabe et tillidsfuldt miljø

Hvad stiller man op som distance-leder, hvis man fornemmer, at medarbejderne på den anden side af jorden er overbelastede, men de selv siger, at alt er fint? Lederen Karin stod i den situation i sidste uges dilemma på business.dk

»Der er nogle udfordringer ved at lede på distancen, blandt andet fordi det ikke er muligt at se sine medarbejdere i øjnene. Det gør det svært for lederen at være opmærksom på adfærdsændringer og andre tegn på overbelastning hos medarbejderne. Distancen mellem Karin og medarbejderne kræver, at trivsel italesættes meget direkte,« siger Nanna Simone Jensen, der er arbejdsmiljøkonsulent hos Lederne.

Hvis man som leder har en fornemmelse af, at ens medarbejdere er overbelastede, skal man handle på det og ikke vente på, at medarbejderne siger fra selv, mener Nanna Simone Jensen.

»Ofte sker der det, at video-møder kun handler om koordinering, og ledelsen af medarbejderne bliver nemt en slags ”tjek-op- ledelse”. Karin bør i det næste stykke tid sætte frekvensen eller længden af video-møderne op, så der er tid til at få selve opgaveløsningen på dagsordenen,« siger Nanna Simone Jensen, der anbefaler løsning nummer 3.

Ifølge Nanna Simone Jensen er det ikke nok bare at spørge ”har I for meget at lave?” Karin skal hjælpe medarbejderne med at prioritere opgaverne og spørge ind til opgaveløsningen:

»Karin skal være en meget tydelig leder, som viser medarbejderne, hvad hendes forventninger er til de enkelte opgaver. Hun skal investere den tid, som det tager at drøfte prioriteringen af opgaverne. Og det er en god investering, for hvis medarbejdere er overbelastede, så stiger risikoen for fejl, og produktiviteten kan falde«, fastslår Nanna Simone Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen