Berlingske Business

Disse typer vil præge fremtidens arbejdsmarked

421951993.jpg

Mennesker, der er gode til at navigere på et uforudsigeligt arbejdsmarked og de selvstændige. Det er to typer, der vil kunne boltre sig på fremtidens arbejdsmarked, siger en karriereudvikler og en fremtidsforsker.

»Den teknologiske udvikling er en ekstremt stærk driver og nok den, der vil have den største forandringskraft på fremtidens arbejdsmarked.«

Sådan siger fremtidsforsker Simon Fuglsang Østergaard i en podcast af Ingeniørforeningen IDA om fremtidens arbejdsmarked.

»Vi taler jo ikke længere om, at det er fabriksarbejdere, der bliver overtaget af en robot. Også vidensarbejdere bliver »truet« af kæmpe fremskridt inden for kunstig intelligens. Der er en masse
frembrusende teknologier, som ændrer den måde vi tænker arbejdsmarked på - også forhøjtuddannede,« siger han.

’Omstillingsparathed’ har gennem nogle år været en eftertragtet egenskab. Og evnen til at omstille sig bliver ikke mindre relevant i fremtiden, mener Simon Fuglsang Østergaard.

»Kan man følge med udviklingen eller ryger man simpelthen af? Og hvis ens job bliver overtaget, er man så i stand til at skifte karrierespor eller uddanne sig i en anden retning?«

24BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg

Ukendte kompetencer

Fremtidsforskeren peger på, at vi vil se et skifte fra det, han kalder ’just in case-learning’ til ’just in time-learning’. Man skal altså så at sige lære at lære:

»Du skal måske over i et andet karrierespor, og så handler det om at kunne lære det, du har brug for lige der. Så hjælper det ikke, at man har lært noget for 20 år siden, som måske kan være relevant. Kompetencer bliver jo forældede, inden man overhovedet har lært dem nogle gange,« siger han.

World Economic Forum har peget på, at vi ikke kender til en tredjedel af de kompetencer, vi får brug for inden for de nærmeste år.

24BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg

Fra opgave til opgave


Den hurtige udskiftning af relevante kompetencer og uforudsigeligheden vil medføre en mere fragmenteret tilknytning til arbejdsmarkedet. Og som selvstændig bliver det lettere at byde ind på
opgave
r. Arbejdsgiverne får brug for at kunne trække på arbejdskraft, når behovet er der, og rammerne til at kunne byde ind på opgaver ad-hoc er gode.

»Teknologien er med til at ruste den enkelte til at udbyde sin arbejdskraft, hvor man agerer konsulent for forskellige virksomheder, der sidder med et behov for nogle meget specialiserede
kompetencer,« siger Simon Fuglsang Østergaard.

Faglighed og det sjove


Ifølge karriererådgiver hos IDA Morten Esmann er især unge tiltrukket af et arbejdsliv som selvstændige. De har dog vidt forskellige udgangspunkter og forudsætninger:

»Nogle kalder sig fødte iværksættere. De er nærmest ligeglade med produktet, men synes bare det er fedt at skabe noget. De kører på mavefornemmelsen og siger, det ligger i generne.«
Men det er de færreste, der hører til i den gruppe, pointerer Morten Esmann.

»For alle os andre, som ikke har det sådan, handler det om at lave et kryds af to forskellige ting: Hvilke konkrete faglige opgaver er jeg dygtig til at udføre, kombineret med ting, jeg tidligere har
lavet, som jeg syntes var sjovt, og som gav mig energi.«

En mentor kan hjælpe med at stille de rigtige spørgsmål, så man kan blive mere afklaret. Det fortæller Lise Dan, der er karrierekonsulent hos Ingeniørforeningen IDA og ansvarlig for mentorprogrammet.

Freelance-fordele – også som ansat


Morten Esmann peger på, at man med en kombination af dygtighed og lyst har et stærkt udgangspunkt for at komme langt. Både som selvstændig og ansat.

»Det der gør, at når jeg kører på arbejde om morgenen, så har jeg armene over hovedet, fordi det bliver en god dag. Lige dér … der ligger guldet jo i forhold til at drive egen virksomhed ikke,« siger han.

Det interessante er, at der faktisk også – på fremtidens arbejdsmarked - bliver bedre mulighed for at ramme den unikke kombination af at blive fagligt udfordret og samtidig føle sig fri.

»Vi ser færre og færre rutineopgaver, hvor vi laver det samme dag ud og dag ind, måned efter måned, år efter år. Den udvikling, mange stræber efter som selvstændige og den frihed der er i
forhold til, hvad man laver, hvornår og hvordan man gør det, det kan man i endnu højere grad gøre iansættelser i fremtiden.«

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen