Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Disrupt dig selv – digitale ignoranter er en døende race

eva
Administrerende direktør i KMD Eva Berneke har gjort godt brug af ingeniøruddannelsen i sin lederrolle, ved at hun er åben overfor nye teknologier og sætter sig ind i dem – også de teknisk komplekse.

Administrerende direktør for KMD, Eva Berneke, skal føre KMD ind i fremtiden ved at satse på disruptive teknologier. Det er i dag altafgørende at forstå teknologien og digitaliseringen – ellers bliver man overhalet.

Det behøver ikke at gå så galt, som hotelbranchen, der lider under AirBNB, hvor private lejer ud til private – eller taxa-app’en Uber, der fungerer som digitaliseret og privat taxakørsel, der er i stærk konkurrence til det etablerede taxamarked.

’Disrupt dig selv – digitale ignoranter er en døende race’ er titlen på det indlæg som administrerende direktør fra KMD Eva Berneke vil holde på Ingeniørforenigen IDAs konference ’Ledelse der styrker’ den 6. oktober. Det handler netop om vigtigheden af, at alle direktører og ledelser i dag skal forholde sig til teknologien og risikoen for, at forretningsmodellen kan blive disruptet af konkurrenter.

»For tyve år siden kunne du som direktør sige, at du ikke kunne forstå teknikken, men med digitaliseringen kan du på ingen måde sige, at det bare er noget, der foregår i it-afdelingen. På stort set alle ledelsesniveauer er du nødt til at forholde dig til disruptive teknologier og digitaliseringen. Du skal kunne forholde dig aktivt til, at konkurrenterne kan disrupte din forretning,« siger Eva Berneke.

04BMBHTC2-111313.jpg

Det skal være let for den enkelte

Digitaliseringen fylder en del i KMD, hvor der arbejdes med software, der kan skabe store effektiviseringsgevinster i det offentlige eller for private virksomheder – og brugervenlighed for den enkelte borger. Se bare på Danske Bank: En app ændrede spillereglerne.

»Vi forventer jo alle som borgere, at vi kan en del via selvbetjening. Vi skal have en god pensionsoversigt og en nem netbank. Vi kommer ikke i filialen længere og er netbanken ikke lettilgængelig, så skifter vi bank,« siger Eva Berneke, der for at hjælpe kunderne bedst muligt selv tager den digitale medicin og forenkler arbejdsgange.

Kunderne har typisk en række historiske data eller gamle it-systemer, der skal matches med de nyeste teknologier.

»Her skal vi kunne gennemskue, om det skal prioriteres, at det gamle system skal skiftes ud – eller der kan puttes en ny smart front-end på, som suger data i det gamle system. Vi kan ønske, at man kan digitalisere alt med et trylleslag, men det kan vi ikke,« konstaterer KMD-direktøren.

DOUNIAMAG-MALAYSIA-MIGRANTS-REFUGEE-UNHCR-MIGRATION

Deleøkonomi skaber nytænkning

Eva Berneke balancerer mellem både at passe kerneforretningen i KMD, samtidig med, at der holdes skarpt øje med tidens nyeste og disruptive teknologier. Det er for eksempel cloud-teknologi, hvad der kommer fra store huse som Microsoft eller mere smalle udbydere af software, lovgivning og krav til sikkerhed og de myndigheder og steder, der skal hentes data fra.

»Hvordan får vi flyttet data fra mainfraim til cloud? Det er en langvarig proces, som ikke bare tager halvandet år, nok mere ti år. Disruptive teknologier er typisk nytænkning af en forretningsmodel, for eksempel AirNBN, der på en gennemsigtig måde har vendt op og ned på markedet ved at bruge teknologien på en smart måde,« siger hun.

Bølgen af deleøkonomi er det, der typisk skaber disruptive teknologier og nye forretningsmodeller. Det handler ikke om teknikken, Java, Dotnet eller Oracle.

»I den her branche handler det om at bruge data på en intelligent måde. Hvordan analyserer vi ustruktureret data? Hvordan kan det bruges smartere? Kan man finde en helt anden måde at drive forsikringsselskab på? Kan vi via kørselsmønstre gøre noget markant ved bilforsikringer? Eller kan en specialbank via dataudkørsler udbyde banklån udelukkende til lavrisiko-segmentet?,« spørger Eva Berneke.

02DEBcomputer-120446.jpg

Danmark er langt fremme

Den danske offentlige sektor er længst fremme i Europa med digitaliseringen. Vi har NemID og grunddata, der er tilgængelige og gratis, vi har e-Boks for alle – vi har tvangsdigitaliseret.

Også Danfoss ser digitaliseringen som nøglen til vækst.

»Kommunerne bruger videoteknologier over for patienter, der er digitale kaffeklubber for KOL-patienter, der ikke kan forlade deres hus eller patienter, der møder deres sygeplejersker via Skype, og vi skaber digitale undervisningsplatforme til folkeskolen,« siger Eva Berneke om det danske digitale billede. Det er eksempler på, at vi i Danmark har brugt teknologierne godt – og på at KMD er med til at sætte digitale spor på Danmarkskortet.

24BMBUSA-ACADEMY-AWARDS-201.jpg

KMDs egen rugekasse

KMD arbejder bevidst med disruptive teknologier i datterselskabet KMD Venture, som er en slags rugekasse for helt nye idéer. Her samarbejdes med innovations- og ventureselskaber.

»Vi har valgt at have et slags beskyttet værksted eller en plantekasse for gode idéer, som vi skaber sammen med andre i partnerskaber. Her er penge og udviklingsressourcer. Her arbejder vi også med ting, der ikke handler om velfærdsteknologi. Det kan være den finansielle sektor,« fortæller Eva Berneke.

Lige nu arbejdes der med et par spændende projekter. Blandt andet et pårørende-projekt, hvor der skal skabes en digital platform, en app, som oplister en kronikers behov for hjælp.

»Vi vil gerne hjælpe kronisk syge med at få hjælp med alt det, en pårørende eller en nabo kan hjælpe med. Sundhedspersonalet kan hjælpe med at rådgive om, hvad pårørende kan hjælpe med. Det kan være at handle eller køre den syge til et sundhedstjek på laboratoriet. Så med en app på telefonen kan du se, hvad din gamle mor har brug for,« fortæller Eva Berneke.

Disruption rykker ind i bestyrelser

KMD-direktøren sidder også i en række bestyrelser – for eksempel Schibsted og LEGO, hvor man har været god til at tænke i digitaliseringen og disruptive teknologier, for at overleve.

Også i Novozymes kæmper man for at forudse det ukendte.

»Schibsted er den allerdygtigste medievirksomhed, som allerede for 20 år siden kannibaliserede på deres eget annoncemarked ved at tænke i digitale baner. De vidste, at det var det strategisk rigtige, selvom det ikke var kønt at se på undervejs,« siger Eva Berneke og fortsætter:

»LEGO har indgået strategiske partnerskaber indenfor computer- og videospil med Warner Brothers. I stedet for selv at forsøge sig med spil, har de med succes indgået licensaftaler om figurerne med en tung spiller på markedet.»

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen