Berlingske Business

Det må gerne gøre ondt

En herlig utraditionel og engageret personaleudviklingschef, Anette Schlünzen, fortæller løst og fast om, hvorfor

og hvordan hun arbejder med udvikling af ledere i sit firma.


Indlægget må have inspireret andre mindre firmaer til

at overveje, om det ikke er på høje tid at komme i gang med egne interne programmer for udvikling af deres ledere, fra

top til bund. Det er ikke mindre tankevækkende, og klogt, af Silvan også i høj grad at satse på at udvikle sit

lederpotentiale dvs. de unge i firmaet, der er på vej, og som har både ambitioner og evner til at blive ledere.


Såkaldt

bløde værdier er jo i almindelighed svært målelige, men Silvan hvade ret så overbevisende tal om programmets

positive effekt bl.a. på personaleomsætningen. På talerlisten var der, udover de mere forventelige talere, også

folk fra kulturens verden såsom en solofløjtenist og en forfatter. Jeg har selv erfaring med at bruge kunstnere i lederudvikling og

er ikke i tvivl om, at de ofte på en anden og mindre belærende måde inspirerer ledere ved at sætte andre og

flere tanker i gang, der rækker langt ud over værktøjskassen.


I bund og grund handler alle former for lederudvikling

et eller andet sted om de grundlæggende menneskelige spørgsmål, vi aldrig bliver færdig med at stille: "Hvem

er jeg?" Og spørger vi ikke selv, er andre hurtige til det: "Hvem er du?", måske med tillægsspørgsmålet:

"Hvad laver du?" eller som det bliver mere og mere almindelig i netværkssamfundet: "Hvem kender du?"


Silvan

har inspireret til at anbefale alle chefer for lederudvikling bogen "Mine egne veje" , af og om skuespilleren Ghita Nørby,

byggende på samtaler med Niels Birger Wamberg (Gyldendal, 1995). Ghita Nørby siger bl.a. om sit arbejde: "Jeg vil

gerne betale både af mit kød og mit blod, hver gang jeg går på scenen. Jeg vil gerne. Det er ikke altid,

det kan ses, og det er ikke altid, det lykkes. Men min indfaldsvinkel er bestandig den, at det gerne må gøre ondt, være

afsindig vanskeligt - ja konkret livsfarligt. Ellers synes jeg ikke, der er nogen grund til at gå ind på en scene".


Kan

det siges flottere? Kunne det ikke handle om lederen? i hvert tilfælde om forventninger og krav til toplederens engagement og

passion. Ghita Nørby fortsætter:


"Hvis du begiver dig ud i strømmen, så tager du samtidig del

i forandringen. Og når du tager del i forandringen, hjælper det ikke, at du bliver skolemesteragtig og giver karakter

og synes, at noget er bedre eller finere end andet. Du flyder af sted mellem skuffelser og øjeblikke af lykke, og det er livets

puls. Hvis du begynder at kæmpe imod dén, så er du en tåbe, fordi det kan du ikke."


Mon ikke mange

ledere kan genkende ikke blot skuffelser men også samme "gyldne øjeblikke", hvor deres indsats og performace

går op i en højere følelse af at være på vej og at være under vejs med sig selv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen