Berlingske Business

»Det kan let føre problemer med sig, hvis man arbejder sammen med nogen, man i forvejen ses med i sit privatliv«

106909346.jpg
Arkivfoto.

Man risikerer at miste både job og venskab, hvis ens nye chef også er en privat ven.

I sidste uges dilemma på business.dk var salgslederen Liselotte usikker på, om hun skal takke ja til et tilbud om et nyt lederjob. Hun er blevet tilbudt jobbet af sin tidligere studiekammerat og gode veninde Julie, der, i tilfælde af at Liselotte takker ja til jobbet, også vil blive hendes nye chef.

»Det kan let føre problemer med sig, hvis man arbejder sammen med nogen, man i forvejen ses med i sit privatliv. Ens dømmekraft bliver nemt sat ud af spil, og udfordringen er særlig stor, hvis der er tale om et forhold, hvor den ene er højere oppe i hierarkiet end den anden. I Liselotte og Julies tilfælde kan det for eksempel betyde, at Julie ikke stiller de samme krav til Liselotte. Eller at Liselotte knokler dobbelt så hårdt som alle andre, fordi hun føler, at hun skal bevise, at hun ikke har fået noget forærende,« siger ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen.

64635988.jpg

Han peger også på, at det kan gå ud over Liselottes forhold til de andre kollegaer:

»Fortroligheden med de nye kollegaer vil sandsynligvis blive stærkt begrænset af, at de ved, at hun er tæt veninde med deres fælles chef. De vil være mere tilbageholdende med at dele ting med hende, da de kan være bange for, at det kommer chefen for øre,« konstaterer Flemming Andersen.

Han peger på løsning nummer et, hvor Liselotte siger nej tak til jobbet.

106909346.jpg

Generelt er det dog en god idé at bruge sit netværk til at styrke sin karriere.

»Det er altid en god idé at bruge sine relationer til at skabe muligheder, og Liselotte kan også med fordel sige til Julie, at hun må sige til, hvis hun hører om andre jobmuligheder. Men man risikerer at miste både job og venskab, hvis de to ting blandes sammen,« fastslår Fleming Andersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen