Berlingske Business

Det her er ledelse på den skandinaviske måde

ledelse
Bylinefoto af Vibeke Skytte, portræt Foto:

Gennem årene er der med mellemrum i medier og ledelsesfora sat fokus på den særlige skandinaviske måde at lede på – også kaldet nordisk ledelse – som er kendetegnet ved blandt andet kort afstand mellem ledelse og medarbejdere og en stor frihedsgrad til medarbejderne i løsningen af opgaver.

I Lederne interesserer skandinavisk ledelse os selvsagt rigtigt meget. For halvandet år siden lavede vi en undersøgelse om emnet sammen med analyseinstituttet YouGov og ugebrevet Mandag Morgen, og den viste blandt andet, at et stort flertal af de adspurgte danske ledere vurderer, at den skandinaviske ledelsesform skaber bedre økonomiske resultater for virksomheden, end hvis man som leder hælder til en mere topstyret og autoritær form for ledelse.

Med andre ord: Skandinavisk ledelse batter på bundlinjen, mener de danske ledere. Og tilmed viste undersøgelsen fra 2016, at ledelsesformen giver mere tilfredse medarbejdere. 83 procent af de adspurgte i undersøgelsen nikkede således til, at den skandinaviske ledelsesstil medfører større medarbejder­tilfredshed end under en topstyret, autoritær form for ledelse. Medarbejdere, der oplever dialog og bliver involveret, performer bedre og er overordnet set glade for at gå på arbejde.

09BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg

Op til sommerferien i år blev sidste hånd lagt på en ny undersøgelse om emnet. Sammen med søsterorganisationerne i Sverige og Norge har vi i Lederne i forsommeren foretaget en undersøgelse blandt 1.559 nordiske ledere for at få et opdateret syn på, om der fortsat er en særlig skandinavisk måde at lede på, og hvordan den i så fald konkret kommer til udtryk.

På bundlinjen står, at den skandinaviske ledelsesstil fortsat udøves i stor stil og udmærker sig ved især tre centrale egenskaber: En høj grad af involvering af medarbejderne i beslutningsprocessen, kort afstand mellem ledere og medarbejdere samt tildeling af stort ansvar og selvstændighed til medarbejderne.

86 procent af de danske ledere, 84 procent af de svenske ledere og 82 procent af de norske ditto svarer i undersøgelsen, der er udarbejdet i samarbejde med Ipsos Public Affairs, at deres organisation i »høj« eller »meget høj« grad er kendetegnet ved kort afstand mellem ledere og medarbejdere. Den korte afstand er blot ét af de kendetegn, der går igen på tværs i de nordiske lande. Lederne i alle tre lande hæfter sig også ved, at den dialogbaserede ledelsesstil, hvor medarbejderne bliver involveret og opmuntres til at tage selvstændige initiativer, er særdeles udbredt.

Med den korte afstand og flade struktur hører også en relativ uformel omgangstone. Man behøver som medarbejder i udgangspunktet ikke at være bange for at sige, hvad man mener, og man må – heldigvis – gerne stille spørgsmål og forholde sig kritisk til arbejdsgange og procedurer.

1sektion

Undersøgelsen viser også, at organisationerne i de skandinaviske lande i høj grad er styret af fastsatte mål. 75 procent af de danske ledere, 76 procent af de norske ledere og 80 procent af de svenske ledere angiver, at deres arbejdsplads i »høj« eller »meget høj« grad er kendetegnet ved at være mål- og evalueringsstyret.

Det understreger en vigtig pointe, nemlig at man ikke skal sætte lighedstegn mellem skandinavisk ledelse og ledere, som ikke påtager sig lederskabet og ikke opstiller konkrete mål. Der ligger tværtimod en stor og ofte kompliceret ledelsesopgave i at lede medarbejdere, der selv skal tage et stort ansvar.

Lederen har ansvaret for at sikre, at der er de rigtige kompetencer hos medarbejderne, så de kan løse opgaverne i den ønskede kvalitet. Samtidig skal lederen sparre med medarbejderne, være til stede og ikke mindst sætte en tydelig retning. Og at sætte en retning indebærer også at fastsætte specifikke mål og løbende evaluere indsatsen.

Vibeke Skytte er direktør i interesse­organisationen Lederne

01BUSFalkengren-Bred-092348.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen