Berlingske Business

Det er loyalt at lede opad

321345821.jpg
Malene var i vildrede, da hendes arbejdsplads afskaffede muligheden for hjemmearbejde. Foto: Iris.

I sidste uges dilemma var mellemlederen Malene i vildrede. IT-virksomheden, hun arbejder hos, er blevet købt af en amerikansk gigant, som har afskaffet muligheden for hjemmearbejde. Det har udløst stor
utilfredshed hos flere medarbejdere, som nu overvejer at søge væk. Malene ønsker ikke at se sin afdeling falde fra hinanden, men samtidig vil hun ikke trodse topledelsen og give medarbejderne lov til fortsat at
arbejde hjemme.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen understreger, at både mellemledere og medarbejdere altid bør støtte nye ledelsestiltag, men at mellemledere ikke må glemme at lede opad.

»Under større organisationsforandringer, hvor mange ændringer er i spil, ser man ofte, at medarbejderne sætter stort fokus på tilsyneladende mindre sager. Det gør som en reaktion på de forandringer, der sker.
Dog er det stadig vigtigt, at man som mellemleder handler på det og giver den nye topledelse en chance for at forklare årsagen til ændringerne. Det er mellemlederens ansvar at lede opad og sørge for, at den nye
topledelse får at vide, hvad der rører sig hos medarbejdere. Kun ved at vide, hvad der foregår, kan topledelsen handle,« siger Flemming Andersen.

rtyrty


Han anbefaler derfor løsning nummer 1, hvor Malene går til topledelsen og beretter om den tidligere ledelseskultur og de nu utilfredse medarbejdere.

»Det er ved at informere opad, at Malene viser loyalitet og respekt over for den nye topledelse. Hun bør starte med at være nysgerrig på deres beslutning og høre, hvad der ligger bag. Muligvis er det en fast
koncernpolitik, eller måske er topledelsen åben for ændringer. Og så kan hun passende forklare, hvorfor hjemmearbejde har fungeret for virksomheden før,« siger Flemming Andersen.

81988276.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen