Berlingske Business

Det er ledelsens opgave at redde julefrokosten

dilemma_svar_01122013
»Hvis julefrokosten ikke bliver til noget, vil det falde tilbage på ledelsen,« advarer rådgivningschef i Lederne Niels Henriksen om denne uges dilemma.

Hvis en konflikt i festudvalget truer hele julefrokostens eksistens, bør ledelsen træde til og få vendt stemningen, så det ikke går ud over alle medarbejderne i virksomheden, lyder budskabet til Ledelsens Dilemma.

Planlægningen af årets firmajulefrokost har i den grad sat sindene i kog i ugens dilemma. Julefrokostudvalget, der består af frivillige medarbejdere, er blevet uvenner på grund af Jesper, som har syltet planlægningen for kun at brokke sig til den øvrige festkomite over, hvad de har planlagt.

julefrokost.

En af medarbejderne er nu gået til HR-chefen for at fortælle, at hun og andre vil forlade udvalget - og dermed sætte hele julefrokosten i fare - hvis ikke der bliver sat ind over for Jesper.

julefrokost

Under normale omstændigheder bør man som leder bede de to medarbejdere om selv at løse konflikten, men i det konkrete tilfælde er det vigtigt, at HR-chefen tager affære, mener rådgivningschef hos Lederne Niels Henriksen.

»Julefrokosten er en stor begivenhed, som i denne virksomhed har betydning for 300 medarbejdere. Hvis julefrokosten ikke bliver til noget, vil det falde tilbage på ledelsen,« siger Niels Henriksen.

Han peger på løsning nummer 3, hvor HR-chefen indkalder de to medarbejdere til et møde for at mægle og finde en løsning, som begge parter kan leve med.

»Der skal to til et slagsmål, så det er vigtigt at høre begge sider af sagen. Derudover bør HR-chefen til mødet påpege, at de begge selv frivilligt har meldt sig til at planlægge julefrokosten, og derfor også har et fælles ansvar for at julefrokosten bliver holdt,« siger rådgivningschefen.

ledelses01122013

Det kan umiddelbart virke fristende at fjerne »kilden til problemet« og smide Jesper ud af udvalget, men sådan en løsning skal man være varsom med, mener Niels Henriksen.

»Risikoen er, at han vil gå og tale dårligt om de andre i udvalget og være negativ i forhold til, hvad der er planlagt. Dermed er der stor sandsynlighed for, at der allerede inden julefrokosten har spredt sig en dårlig stemning,« siger han.

Ifølge Niels Henriksen er det en klassisk fejl, når opgaver bliver uddelegeret, og man skal samarbejde på tværs af virksomheden, at der er forskellige forventninger til, hvor mange kræfter der skal bruges på det.

»Der skal være klare forventninger om, hvordan medarbejderne skal prioritere tiden. Det kan give store problemer, hvis nogle medarbejdere lægger mange kræfter i et projekt, og derfor føler at andre kører på frihjul, selvom de måske bare har travlt med deres daglige arbejdsopgaver,« understreger Niels Henriksen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen