Berlingske Business

Det er gyldne tider for konsulenterne

01BUSstorm-ry.jpg
Partner i Deloitte Consulting Morten Storm Ry, peger på, at det især er kunsten at manøvrere i en global forretningsverden og flere internationale virksomheder, der får efterspørgslen på konsulenter til at stige. Foto: Morten Skipper

I en verden, hvor virksomhedernes udfordringer hele tiden bliver mere avancerede, stiger efterspørgslen på rådgivere.

I de fleste brancher vil man nok kigge misundeligt efter de vækstrater, de danske konsulentvirksomheder kan præsentere i disse år.

Siden 2004 er rådgiverbranchens omsætning steget med 3,4 procent om året i gennemsnit, og 2014 er ingen undtagelse. I det forgangne år steg omsætningen nemlig med fire procent til det højeste niveau nogensinde: 185 millarder kroner. Det viser en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Dansk Industri.

Men hvorfor bliver omsætningen ved med at stige?

Det kan Morten Storm Ry, partner i Deloitte Consulting passende forsøge at give et svar på. Konsulentafdelingen hos Deloitte Danmark har i 2014 haft en imponerende vækst på 35 procent.

»Det handler formentlig om, at de virksomheder, vi arbejder med, står i en mere og mere kompleks virkelighed. De får et større behov for rådgivning og specialviden,« siger Morten Storm Ry.

Han peger konkret på to områder, som får direktørerne rundt om i landet til at efterspørge hjælp uden for virksomhedens mure.

»Vores virksomheder bliver mere og mere internationale og skal manøvrere i en global virkelighed. Det har vi hjulpet med mange gange før, og vi har konkrete erfaringer at trække på,« siger han.

For det andet går den teknologiske udvikling så hurtigt, at både ledere og medarbejderne skal have hjælp til at følge med de seneste fremskridt og udnytte de digitale muligheder, mener Morten Storm Ry.

At virksomhederne i dag står med problemstillinger, der er mere komplekse end tidligere, bliver der også nikket genkendende til i Dansk Industri.

»Det hele går stærkere i dag, og det kan være nødvendigt at ændre forretningsmodeller overnight. Det kræver specialkompetencer, som medarbejderne ikke besidder, og derfor kommer rådgiverne i spil,« siger Henriette Søltoft, direktør i DI Videnrådgivere, der er brancheforening for omtrent 1.000 rådgivervirksomheder i Danmark.

Hun understreger, at konsulentfremgangen ikke skyldes, at virksomhedernes medarbejderne er blevet mindre kompetente. Virksomhedernes ledelser er blot blevet dygtigere til at se, hvornår en opgave er bedre egnet til en konsulent.

»Det er langt mere effektivt at inddrage eksterne, erfarne kompetencer på ad hoc-basis fremfor at uddanne en medarbejder til at få en masse kompetencer, der så skal bruges i en kort periode.«

gary

En af de virksomheder, der har været med til at påvirke konsulentbranchens opadgående kurve, er servicevirksomheden Top Partners. Da virksomheden for et par år siden udvidede forretningsområdet til også at levere produkter til sundhedssektoren, hyrede Top Partners administrerende direktør Pia Larsen en selvstændig, ekstern konsulent. Pludselig skulle virksomheden forhandle med leverandører i hele verden, og det blev nødvendigt at få hjælp.

»Vi skulle lave aftaler og kontrakter med producenter ude i verden, og den slags forhandling og større opgaver havde vi ikke prøvet at arbejde med før,« siger direktøren.

Hun er overbevist om, at virksomheden har fået et positivt udbytte af investeringen i en konsulent.

»Vi er vant til at arbejde med bløde ting og mennesker. Vores produkt er mennesker. Her fik vi en person, der så tingene fra et forretningsmæssigt synspunkt, vi ikke var vant til, og som havde en tilgang til forretningsdelen, vi på det tidspunkt ikke havde,« siger Pia Larsen.

24busnavneMartinPedersen.jpg

Mens konsulenternes omsætning stormer i vejret, har de offentlige myndigheder skruet ned for brugen af konsulenter over de seneste tre år.

Besparelserne hos staten, regioner og kommunerne blev sat i værk i halen på en større landsdækkende diskussion om det offentliges stigende brug af konsulenter.

Flere partier på begge sider af midten mente, at brugen af konsulenter var kommet for vidt.

Det negative syn på konsulenter er ganske almindeligt, men noget fordrejet, fortæller professor i ledelse på Copenhagen Business School, Flemming Poulfeldt.

»Det offentlige råbte vagt i gevær, så snart de så omkostningerne. Men værdien var der ikke så mange, der fik regnet på,« siger han.

Professoren understreger, at det selvfølgelig ikke altid kan betale sig at købe konsulenter, men at den generelle betragtning i det private er i dag, at penge givet ud til rådgivning, oftest tjener sig hjem igen.

»Direktørerne har fået meget fokus på effekten og udbyttet af at bruge konsulenter. Man er meget opmærksom på, at det skal give et målbart afkast.«

Han forventer, at vi i fremtiden vil se endnu flere konsulenter bevæge sig ind på virksomhedernes gange.

»Udviklingen er en naturlig konsekvens af arbejdsmarkedets udfordringer. Man bruger løse ressourcer. Man ansætter ikke en jurist, men betaler for en, når der er brug for det,« siger Flemming Poulfeldt.

25BUSPix-Lars-Faeste.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen