Berlingske Business
17:42

Design bruges alt for lidt

De synes, det er godt, men de bruger det kun meget lidt. Sådan kan man beskrive de små og mellemstore virksomheders forhold

til design og designere.


Effektundersøgelser fra Dansk Design Center (DDC) viser, at 73 pct. af SMV''erne vurderer, at

design har betydning, når et produkt skal udvikles; men kun 21 pct. af dem bruger designere, når det virkelig gælder.


Dansk

Design Center har af gode grunde undersøgt, hvilke barrierer der er for, at SMV''erne tænker design med, når de

skal produktudvikle. Og der er faktisk flere.



En investering

En af dem kunne være, at design er for dyrt, men ifølge

Dansk Design Centers direktør Peter Koppel, bør virksomhederne betragte design som en investering på lige fod

med alle andre udgifter i forbindelse med en produktudviklingsproces.


- Design udgør typisk fem-ti pct. af de samlede

omkostninger i forbindelse med produktudvikling, og jeg vil vove den påstand, at det er en god investering, som betaler sig

tilbage, blandt andet fordi godt designede produkter er nemmere at producere, markedsføre og sælge, siger han.



Introduktionsrabat

Hvis

DDC går ind som rådgiver i forbindelse med at finde den rigtige designer til opgaven, finder eksempler frem og hjælper

med at sætte projektet i gang, koster det typisk 30.000-40.000 kr.; men DDC giver lige nu en introduktionsrabat på 10.000

kr.


En anden barriere kunne være, at virksomheden mener, at den selv kan klare design-delen.


- Jeg erkender, at det

kan virksomheden i en vis udstrækning; men det er også min påstand, at en designer kan bidrage til at skabe en professionel sammenhæng

mellem produkter, emballage og markedsføring.


- Designeren kan tilføre værdi både når det gælder

den æstetiske og den funktionalistiske side af produktet samtidig med, at en designer gennem sin uddannelse har lært,

at produkterne også skal være nemme at vedligeholde og reparere, siger Peter Koppel, som klart afviser, at DDC vil være

smagsdommer.


- Design er ikke smag. Vi forholder os ikke til pæn eller grim; men design kan skabe sammenhæng og sende

signaler, og det er nemmere at sælge et helstøbt produkt, som kunden kan relatere til.


Arbejdet med grafisk design

sikrer, at virksomhedens grundlæggende værdier bliver formidlet ensartet og professionelt.


- Det gælder ikke

om at være kendt, men om at blive genkendt, siger Peter Koppel, som oplyser, at de små og mellemstore virksomheder hele

tiden indgår i bevidstheden hos medarbejderne i DDC.



Et værktøj

- Mange af de store bruger design.


-

De små og mellemstore bruger design i mindre omfang; men de ved godt, at de store er blevet store, fordi de har formået

at spille på alle virksomhedsudviklingens værktøjer - herunder også design, som jo dybest set handler om

kommunikation, fordi design er så vigtig en del af de signaler, virksomheden sender til omverdenen - dels via sine produkter

men også via sin grafiske identitet, siger Peter Koppel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen