Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Derfor har Pram frit valg på alle hylder

BM
Foto:

Michael Pram Rasmussens vinderopskrift med at holde sig til kerneområderne og fokusere på afkastet til aktionærerne gør ham særligt attraktiv i kølvandet på en krisetid.

Michael Pram Rasmussen forlader formandsstolen i Topdanmark med et »jeg er ikke på vej på pension«. Og næh, det havde vi nu heller ikke regnet med. Det handler sandsynligvis i højere grad om at møblere rundt og dermed få nye poster og helt andre typer bestyrelseshverv ind i porteføljen. Efter 20 år i Topdanmark, først som topchef og siden som formand, er det ikke unaturligt at vige pladsen.

Man skal dog næppe blive overrasket, hvis den 60-årige Pram rykker yderligere rundt på sine bestyrelsesposter i den kommende tid, selv om det må formodes, at han forbliver på posten som formand i A.P. Møller - Mærsk et par år endnu. Også selv om han har siddet for bordenden på Esplanaden i 12 år. Det er fortsat den absolut tungeste formandspost i Danmark, den bestyrelse en række andre bestyrelser tager farve efter, og den mest prestigefyldte post. Derimod kan det tænkes, at Prams formandspost i Coloplast kommer i spil i år eller næste år for i stedet at tage helt andre typer bestyrelsesposter ind.

En post i en medievirksomhed som eksempelvis Egmont eller en anden virksomhed, der netop i disse år er under voldsom forandring, og som har kontakten helt ud til slutbrugerne. Derimod er det svært at se Pram Rasmussen i en stor statslig virksomhed.

Men det er værd at opholde sig ved Pram Rasmussens tid i Topdanmark. »Han ville gerne have sit eget skydetelt,« som hustruen Anne Kjølbye udtrykte det, da Pram i sin tid blev hentet fra konkurrenten Tryg Baltica over som ny topchef i Topdanmark i 1996. Det blev dog ikke et skydetelt, hvor han skød vildt omkring sig. Tvært­imod. Pram Rasmussens forretningsstrategi er at koncentrere kræfterne benhårdt om kerneområder med fokus på bundlinjen og afkastet til aktionærerne. Det må siges at være lykkedes i Topdanmark. Aktionærerne har over Prams 20 år i Topdanmark fået et afkast på i gennemsnit 18-20 procent om året.

Prams strategi var at forblive på dansk grund og ikke foretage store og risikable opkøb uden for landets grænser, som var kendetegnende for stort set alle andre finanshuse i de glade opkøbsår. Det paradoksale er så, at Topdanmark selv er kommet under udenlandsk belejring. Den finske konkurrent, forsikringsselskabet IF, har købt sig ind med en ejerandel, som nu modsvarer ca. 30 procent af stemmerne. Det betyder reelt, at IF i dag sidder med magten i Topdanmark, og derfor har forsikringskoncernen med domicil i Ballerup uden for København ikke helt været det skydetelt de senere år, som da Pram overtog Topdanmark tilbage i 1996.

Om det er omklamringen fra IF og dermed Sampo-gruppen, der har fået Pram Rasmussen til at stoppe i Topdanmark, er ikke helt til at vide, men ved at få Søren Thorup Sørensen ind som ny formand i Topdanmark, har Pram Rasmussen-tankegangen fortsat en klar stemme i Topdanmark-bestyrelsen. Søren Thorup har tidligere siddet i direktionen i A.P. Møller - Mærsk og er i dag direktør for Legos pengetank, Kirkbi – og dermed en del af netværket omkring Mærsk-sfæren. Udadtil synes der borgfred mellem Topdanmark og IF. Dog træder IF-direktør Thorbjörn Magnusson nu op som næstformand i Topdanmark. Det er specielt. På længere sigt er det svært at forestille sig, at IF ikke helt og fuldt bringer Topdanmark ind som et datterselskab i IF.

Den meget konsekvente Pram Rasmussen-opskrift på at holde sig til kerneområderne og fokusere på afkastet til aktionærerne serveres også i de øvrige selskaber, hvor han er formand. Både Coloplast, A.P. Møller - Mærsk og Semler fokuserer ensidigt strategien på at findyrke kerneområderne. Set i det lys må man sige, at Pram-opskriften i disse år står som vinderopskriften. Senest er også store virksomheder som Vestas og FLSmidth slået ind på netop den opskrift med fokusering på kerneområder og afkastet til aktionærerne, ligesom også Carlsberg på det allerseneste er slået ind på denne vej. Store, dyre og risikable opkøb i ukendt land er sat på standby.

Mens Pram Rasmussen-strategien således er vinder i en generel økonomisk krisetid og i kølvandet på en krise, kan en anden og mere aggressiv opkøbsstrategi blive vinderen, når de økonomiske konjunkturer igen vender. Det handler om timing. Men foreløbig er det Pram Rasmussen-opskriften, der er hovedretten i dansk erhvervsliv.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen