Berlingske Business

Derfor har det værdi at hylde dem, der gør noget særligt

Skytte
Vibeke Skytte, direktør i interesseorganisationen Lederne. Foto:

Efterhånden, som vi med raske skridt nærmer os slutningen på året og starten på et nyt, rykker en lang række kåringer og hyldester samtidig nærmere.

Berlingske kårer Årets Dansker 2017, vi skal have fundet Årets Bil og Årets bedste grønne bil, vi hylder de bedste forfattere og de bedste bøger, årets bedste skuespillere, musikere og de sjoveste komikere – og hertil kommer, ikke at forglemme, en regn af prisuddelinger i sportens verden.

I en travl hverdag, hvor man nemt kommer til at tage kolleger og andre dygtige mennesker i vores samfund og hverdag for givet, synes jeg, at der er noget grundlæggende sympatisk ved kåringer.

Det bliver forstærket af, at vi befinder os i en tid, hvor der på Facebook og visse andre medier ofte går sport i at skrive så meget grimt om og til hinanden som overhovedet muligt, tit totalt uindpakket og tydeligvis uden tanke på, hvilke konsekvenser det kan have for dem, der er i sigtekornet for perfiditeterne.

Som modvægt til folkesporten med at nedgøre får kåringer og hyldester en ekstra berettigelse – og her tænker jeg vel at mærke på de seriøse kåringer, hvor der er brugt tid på at finde ud af, hvem der i særlig grad har gjort sig fortjent til rampelyset netop i år, og ikke de mere kuriøse af slagsen, hvor det gælder om at gøre grin med dem, der har dummet sig mest.

Det er således i min optik vigtigt at sætte pris på og hylde dem, der gør en særlig indsats, går forrest og kan agere rollemodeller for alle os andre, uanset om det er som sjov kvinde på en scene, en særligt talentfuld kunstner, politiker, skribent eller som en dygtig mand på en fodboldbane.

Det er absolut også vigtigt at hylde de ledere, som i særlig høj grad gør et frem­ragende stykke arbejde på de danske virksomheder – derfor kårer vi i Lederne hvert år Årets Leder baseret på en demo­kratisk afstemning på Ledernes hjemme­side. I dag uddeles prisen for 16. gang, og dermed ønsker vi nok engang at dvæle ved en leder, der er rollemodel for andre ledere og et forbillede i det danske samfund.

257196214.jpg

Når man kigger på listen over, hvem der har modtaget prisen i de forløbne 15 år, afspejler det, at der er mange facetter i at være en god leder, som udøver god ledelse. Listen tæller således både direktører i private virksomheder og organisationer, koncernchefer, en iværksætter, en oberst og en skoleleder.

Uanset ledelseslag og den type virksomhed eller organisation, man er en del af, handler kåringen af Årets Leder helt grund­læggende om at sætte pris på en leder, som med sit virke har været med til at skabe resultater og gøre en forskel i arbejdslivet – en leder der med sin indsats kan være en inspirator og rollemodel for alle andre.

Rollemodeller i arbejdslivet er vigtige at få synliggjort. Man skal bestemt ikke underkende den betydning, det kan have for en virksomhed eller organi­sa­tion, hvis en af virksomhedens særligt dygtige medarbejdere eller ledere bliver fremhævet og hyldet.

377904673.jpg

Jeg ved fra virksomheder, hvor en medarbejder er blevet hyldet eller kåret for eksempel i branchesammenhæng, at det giver en stor grad af stolthed blandt kollegerne at vide, at John eller Jonna er så gode til deres arbejde, at de nu har fået en pris for det.

Og for nogle år siden mødte jeg en af modtagerne af prisen som Årets Leder, som ud over den stolthed, den på­gældende selv følte over at have fået flest stemmer i afstemningen, kunne berette om en medarbejderskare, som slet ikke kunne få armene ned – dels i stolthed over deres leder, dels og ikke mindst over at opleve omverdens implicitte anerkendelse af de resultater, som medarbejdere og ledere havde skabt sammen.

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen