Berlingske Business

Derfor dræbes dansk ledelse

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Diverse fødselsdage
Foto:

Dansk ledelse er stærk, men vi skal blive endnu bedre til at møde medarbejderne i øjenhøjde, mener landets førende bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen

Dansk ledelse er ved at bukke under, fordi vores øjne er alt for stift rettet på en nulfejls-kultur. Talentet skal slippes fri i stedet og chefen er ikke altid den klogeste.

Sådan lød det fra landets mægtigste bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen fra A.P Møller, da han talte på VL-døgnet.

Op mod 800 topchefer fra dansk erhvervliv, var samlet til den årlige begivenhed, som i år fandt sted i DRs koncertsal i København. Det er det hidtil største antal deltagere til VL-døgnet.

Da Michael Pram Rasmussen gik på, blev der for alvor lyttet. Han skulle tale om dansk ledelse, dyder og unoder. Spørgsmålet er, om der overhovedet er noget, som hedder dansk ledelse.

Det mener Michael Pram Rasmussen, at der er. Og den er stærk, men vi har også vores udfordringer. Det handler om at give folk frihed, mener Michael Pram.

Men den danske ledelsesmodel vil hurtigt blive bredt ud til resten af verden, og derfor er den tid, hvor god dansk ledelse var et konkurrenceparameter, ved at være slut.

"Udfordringen er at blive endnu bedre til at være i øjenhøjde med medarbejderne. Give dem plads til at gøre tingene på deres måde. Det kræver nogle klare rammer. Og vi skal være bedre til at dyrke talenterne. Derfor skal vi sætte organisationen fri," siger Michael Pram Rasmussen.

Han mener, at en af de største unoder ved den danske ledelse er, at vi er ved at forkrampe i en kultur, hvor fejl ikke er acceptable.

"Den kultur skal vi gøre op med. Der skal være højere til loftet også ledelsesmæssigt. Vi skal have nogle ledere, der ikke kun er gode til at træffe beslutninger. De skal også være gode til at føre dem ud i livet," siger Michael Pram Rasmussen, der mener, at eksekvering og glæde skal være nøgleordene i dansk ledelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen